søndag 13. januar 2019

På maleriutstilling, januar 2019

Torsdag var jeg på maleriutstilling i Oslo. Det var utstilling av verker malt av Harald Solberg. Utstillingen var på Nasjonalmuseet, og det skal som kjent stenges til 2020. Harald Solberg var født i Oslo, den gangen Kristiania, i 1869, han døde i 1935. Under ser vi et selvportrett malt i 1896.

Harald Solberg

Det var mye folk som gikk rundt i rommene for å se på Solberg- utstillingen. Man kjøpte billetter i gangen, så gikk man til venstre og inn til utstillingen. Skal man se kunst på selve Nasjonalgalleriet må man gå en bred trapp opp. Men nå blir det som nevnt stengt en god stund. Selvportrettet over var et av de første maleriene jeg så, samt bilde under som viste en: Blomstereng i nord, 1905.

Blomstereng


 Neste maleriet jeg beundret var utsikten fra hans egen veranda.  Det ble malt på Norberg i 1899. .Maleriet heter Sommernatt. Alle maleriene jeg tok bilde av var malt med olje på lerret. Jeg studerte også vinterbildet fra Røros fra 1903.

Sommernatt

Etter en snøstorm

Farger skal appellere til følelser, og Solberg har en tydelig hovedfarge i sine malerier. Et godt eksempel er bildet under som er fra Akershus. Jeg synes det er et vakkert maleri. Det andre bildet er også flott, det heter: Fra et hjem. Det er fra 1919.

Fra Akershus, 1933
 Fra et hjem

Det mest berømte maleriet til Solberg er: Vinternatt i Rondane, 1914. Jeg synes det er et mesterverk. Jeg satt på en benk og beundret bildet.

Vinternatt i Rondane

Solberg brukte mye tid på å vente på det rette lyset og atmosfæren før han malte. Han ville gjengi naturen slik han selv opplevde den. Slik som på bildet under: Måneskinn i Nevlunghavn, 1922.

Et fint maleri

Det mørkeste bildet het: Et hus ved kysten, 1906. Her ser vi  masse grønne trær foran det lille huset ved bukten.

Fiskermannens hus

Jeg har bare tatt med noen eksempler på Harald Solbergs malerier. Maleriene hans likte jeg meget godt. Her kan man bare nyte vakker natur, flotte landskapsbilder, man slipper å lure på hva bildene forestiller. Det var en utmerket utstilling. Så gikk jeg ut fra Nasjonalgalleriet.

Nasjonalgalleriet
som nå stenges

Jeg hadde avtale om å møte en fra familien på Norli bokhandel som ligger rett ved Nasjonalgalleriet. Der kjøpte jeg to bøker, og enda har jeg igjen fra gavekortet jeg fikk i november. Så ruslet vi til et sted som heter The Lannisters. Der satt vi og pratet en liten stund før jeg tok bussen hjem.

Pause før hjemtur

 




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar