mandag 7. januar 2019

Om reiser til Tyskland, januar 2019, del 1

Tyskland er et land jeg har vært innom flere ganger. Første gang var på en campingtur på siste del av 1970- tallet. Da campet vi utenfor Hamburg og tok tog inn til byen. Bildet under er tatt i Hamburg.

Første gang i Tyskland

Et par år etter var jeg med på båttur, og da var en av havnene Brake i Tyskland. Det er ikke langt fra Bremen, og ligger i delstaten Niedersachsen i Nord- Tyskland.

På land i Brake

Det ble ny båttur sommeren 1980, og var da igjen til Hamburg. Vi gikk på land og spaserte i byen, men måtte stoppe ved en godtebutikk, for den yngste skulle handle i godtebutikken.

Ved godtebutikken

Det ble enda en båttur i juli 1982, og kursen ble blant annet til Tyskland. Oppdraget var i en forstad til Hamburg som vi så inn til da vi passerte. På bilde to er vi på land utenfor Hamburg.

Passerer Hamburg

Fra forstaden

Det ble som regel en fast sommertur med båt på 1980- tallet. Det var ofte oppdrag i Tyskland, slik også i juni 1983. Da var vi igjen til Hamburg og det ble tur på land.

Tur på land
På fortauskafé

Så var den tiden forbi, og det gikk mange år før vi igjen tok en tur til Tyskland. I 1999 var vi på en tur med Kielfergen til Kiel. Vi hadde slått sammen et par jubileum, så de som kunne fra familien var med. På første bildet er turen i gang.

På Kielfergen

Yngste deltager
var Hedda
På land i Kiel

I august 2005 var vi på et par dagers tur til Berlin. Det er Tysklands hovedstad og største by. Vi studerte Brandenburger Tor, og så det historiske Checkpoint Charlie som var grenseovergang mellom den den amerikanske sektoren av Vest- Berlin og den sovjetiske sektoren Øst- Berlin, fra 1945 til  1990. Det var en ev to kontrollposter for ikke- tyskere og diplomater. I dag oppsatt som minnes merke, og ble også symbol på den Kalde krigen og det delte Berlin.

Brandenburger Tor
Checkpoint Charlie

Blant annet så vi det røde Rådhuset som ligger i bydelen Mitte. Der er kontoret til den regjerende borgermester i Berlin. Bygningen er fredet.

Berliner Rathaus

Her er et stort nettverk av kanaler, og det er tre kanaler inn til Berlin. En dag spiste vi middag ved en kanal. Naturlig nok spiste vi Sauerkraut og pølser. Vi spiste på en av uteserveringene vi ser til høyre på bildet under.

Ved en kanal

Så gikk det noen år igjen til neste besøk som var høsten 2014, da dro jeg på kanaltur på Rhinen. Da var havner også i Tyskland. En havn var Köln. I denne byen er kun rundt 20 hus som er over 60 år. Men bygningene vi ser på bildet under er fra middelalderen.

Få gamle bygg i Köln

Köln er Tysklands eldste by, og elven Rhinen deler byen i to. Her så jeg den flotte Kølnerdomen som ble påbegynt i 1248, men ikke ferdig før i 1880. Den romersk- katolske katedralen ble bombet under Andre verdenskrig, men gjenåpnet i 1956. Katedralen har verdens største fasade, og tårn som er 156 meter høye.

En flott katedral

Ved Köln

Vi passerte med kanalbåten gjennom svært vakkert landskap med blant annet idylliske småbyer, åssider med vinmarker, og slott på flere høyder. Vi la til land blant annet i Rüdersheim, der så vi vinmarker og var på vinsmaking. Vi besøkte også et museum med gamle musikkinstrument.

Vinmarker
 I Rüdesheim

Museet

Vi var også i Düsseldorf. Byen ble nesten bombet helt i ruiner under Andre verdenskrig, men bygget fort opp igjen. Vi var på rundtur i byen med guide, og avsluttet ved den fine Keiserens Allé som lå idyllisk ved kanalen..