torsdag 17. januar 2019

Besøk i Frankrike, del 2, januar 2019

6. Tur til Frankrike var en helgetur til hovedstaden Paris i 2012. Vi var tre fra familien, og vi bodde på et hotell i distriktet Montparnasse. En dag tok vi blant annet t- banen til Montmartre og gikk mange trapper opp til den staselige kirken Sacre Coeur

Et staselig bygg

Paris er en flott by å rusle rundt i. Vi spaserte også langs Seinen som er Frankrikes lengste elv. Den renner gjennom Paris og ut i Den engelske kanal.

Fra Seinen

En dag tok vi tog til forstaden Versailles, det tok ca. 20 minutter. Der så vi det staselige slottet. men var ikke inn. Denne gangen bare spaserte vi i den digre parken ved slottet.

Fra parken

Vi satt ofte ved fortauskafeer og så på folkelivet i Paris. En kveld spiste vi middag på en uteservering, og da var utsikten til det kjente Moulin Rouge. Vi hadde flott vær på denne turen.

Middag i Paris
Fin utsikt

Syvende visitt i Frankrike var i august 2013, da var flere fra familien med på cruise i Middelhavet.  En av havnene skipet la til var i Marseille som er Frankrikes nest største by.

Fra Marseille

Vi spaserte rundt og så på byen, blant annet var der  flere pussige statuer og kunstverk. Et av dem var av Salvador Dalis klokke som henger over en stolpe.

Pussig kunstverk

På dette cruiset fulgte vi skipet Carnival Sunshine . Hver kveld samlet vi oss rundt middagsbordet og diskuterte dagens opplevelser. Når vi var på land, hadde vi ofte forskjellig program.

Cruisebåten

Flere klar for middag

Åttende besøk i Frankrike var også på et cruise i Middelhavet i 2014, også denne gangen flere fra familien. Da var vi med cruiseskipet Equinox. En av havnene var i Frankrike, og nå kjente jeg den godt. Skipet ankret opp på bukten ved Villefranche. Vi tok en tur inn til Nice. Bildet under er tatt på strandpromenaden i Nice.

Spasertur i Nice
På vei tilbake
til skipet
Damene klar til middag
Dina også klar

På dette cruiset var vi også på Korsika, det er som kjent fransk region. Vi lå i havn i hovedstaden Ajeccio. Vi tok et lite tog som tøffet rundt i byen og stoppet her og der. Blant annet så vi en minne- park om øyas største sønn Napoleon, han ble født her i 1796.

Statue av Napoleon
Fra havnepromenaden

Siste besøket i Frankrike var da vi cruiset i Middelhavet i 2017. Denne gangen med skipet Celebrity Cruises Reflection. For oss ble nå bukten ved Villefrance et kjent sted. Her ankret også dette skipet opp. Vi bestemte oss for å dra til Nice, sist spaserte vi bare rundt i sentrum, nå ville vi følge Hop on- buss så vi fikk sett mer av byen. Vi kom blant annet forbi en spesiell statue.

Spesiell statue

Fra Nice

Vi var fornøyde over å ha sett så mye av Nice, og fulgte Hop- on- bussen tilbake. Da fikk vi kom tilbake, fikk vi fin oversikt over Bukten der cruiseskipet vårt lå ankret.

Bukten ved
Villefranche

Dette cruiset ble også vellykket. Som vanlig ble middagen om bord et av høydepunktene på skipet. Men alt kan ikke vare evig, en dag stod vi klare på land, klare for hjemreise.

Venter på middag
Klare for hjemreise

Turene til Frankrike har jeg talt opp og kommet til at jeg har besøkt landet 9 ganger. Flere ganger på cruise. Men alle turer har vært spennende, og hovedstaden Paris er en fantastisk by. De andre stedene i Frankrike var også interessante.