lørdag 26. januar 2019

Turen til Bulgaria, januar 2019

Først vi jeg si at i turen til Frankrike regnet jeg med de to besøkene på Korsika. Jeg har bestemt meg for å regne kun besøk på fastlandet, pluss nevne øyer som hører til landet. Dermed blir det 7 turer til Frankrike og to besøk på Korsika. Det er mange land jeg kun har vært en gang, som for eksempel Bulgaria Det ble en rundreise i september 2008. Kartet under viser reiseruten, men det var flere stopp innimellom.

Reiserute

Jeg skal bare ta med noen glimt fra reisen, for vi så mye på denne turen. Vi startet rundreisen i Burgas og kjørte vestover og hadde et stopp i Sliven der vi spaserte en tur i byen. Sjarmerende hus ved gatene. Videre til Rosenes dal der de dyrket fine roser og laget produkter av dem, for eksempel kremer.

Fra Sliven
Vakre roser
i Rosenes dal

Kursen var nå til Plovdiv, men først besøkte vi en kirke som lå oppe i en ås. Det var en fargerik kirke å se til ute. Vi var også inn og så på kirkerommet i Shipkakirken.

Kirken

I Plovdiv så vi restene av et romersk teater fra 1000- tallet. Her hadde også vært gladiatorkamper. I Plovdiv var flere fine hus som tidligere velstående familier hadde eid. Vi så også et huset som nå var museum.

Gammelt teater
Flott hus

Vi kjørte videre i fjellnatur i Rodopi- og  Pirinfjellene opp til 1480 meter, og kom videre til et sted som het Bansko. Der bodde vi på et hotell i Alpestil. Om kvelden spiste vi middag ut i en skog. Vi dro dit med hesteskyss, vi satt og dinglet med bena på en kjerre. Da vi kom fram, ble vi mottatt med musikk, og damer som bød på vin, nystekt brød som skulle dyppes i salt og krydder. En artig kveld.

Mottakelsen

Senere kjørte vi videre i idyllisk område der en elv rant gjennom. Så opp i høyden, vi skulle besøke Rila- klosteret. Det lå med skog rundt, og her var både bjørn og ulv. Klosteret var stort, men nå var her kun fem munker og en abbed. Vi så også klosterkirken som var fint dekorert både inne og ute.

Fra klosteret

Utenfor kirken

Så kjørte vi til hovedstaden Sofia. Her besøkte vi den mektige St. Alexander Nevski- katedralen. Det er største katedralen på Balkan. Vi var inn og hørte litt på messen, denne dagen hadde kirken flott besøk, for selveste kardinalen kom på visitt.

Katedralen
Vi var på rundtur i byen og så mellom annet det fine Ivan Vazovs Nasjonalteater, og vi så på vakt skiftet ved presidentboligen. Så hadde vi privat tid, noen av oss gikk samlet tur i byen, en kar var på utkikk etter vekkerklokke. Plutselig så vi en som stod og solgte vekkerklokker, de stod utstilt på en  murkant. Denne karen kjøpte to. Hva skal du med to, spurte jeg. Det er fordi jeg samler på vekker klokker, jeg har nesten 400 hjemme. Dessverre tok jeg ikke bilde av karen med klokkene.

Nasjonalteateret
Vaktskifte

Turen gikk videre gjennom fin natur oppover mot Shipka- passet. Her oppe var utmerket utsikt over landskapet. Vi besøkte blant annet en liten by som het Etara og lå her oppe i fjellet.Flere kunstnere kom hit på 1960- tallet og slo seg ned. En hel gate i byen hadde kunstverksteder på begge sider.

Utsikt oppe i høyden
Kunstnergaten
i Etara

Vi bodde også i en by som het Veliko Tarnovo. Oppe på åsen ved byen lå en gammel borg, den besøkte vi rett før vi dro fra byen. Her oppe var strålende utsikt ned til byen.

Utsikt til byen

Det nærmet seg slutten på turen, og avskjedsmiddag spiste vi ute på en terrasse i landsbyen Kjulevska. En gruppe godt voksne damer underholdt under middagen med små tablåer, samt sang og dans. En fra selskapet undret på om det var Bulgaris svar på tidliger Spice Girls.

Underholdning
Damene danset

Turen ble avsluttet i Burgas. Men dagen før vi reiste hadde vi god tid og ble kjør til det kjente feriestedet Nessebar. Men jeg hadde aldri vært der før. Tvers over bukten så vi til Sunny Beach også et kjent feriested. Etter noen timer i Nessebar ble vi kjørt til Burgas. Ved midnatt skulle vi reise hjem etter en interessant rundreise i Bulgaria.