fredag 11. januar 2019

Filmen Sonja, januar 2019

Tirsdag var jeg på kino i Sandvika og så filmen om livet til Sonja Henie. Filmen heter Sonja. Først litt om Sonja før hun dro til USA. Hun var født i 19.12 i Oslo, men den gangen het byen Kristiania. Hun begynte tidlig å gå på skøyter, og var bare 14 år da hun deltok i et mesterskap.

Ung Sonja


Sonja vant gull i OL tre ganger. Hun vant 10 VM og 6 EM på rad. Hun var tidenes største kunstløperske. I 1936 dro hun til Hollywood, nå ble en ny karriere i USA.

Sonja og foreldrene


Senere sammen med
alle medaljer

Så går vi over til filmen om Sonjas liv og karriere i USA. Hennes første film i Hollywood het: One In a Million. Sonja gjorde stor suksess og tjente mye penger. Under ser vi en filmplakat fra den gang.

En plakat


Sonja

Hun havnet på
forsiden

Så om filmen Sonja
Filmplakaten

Hun som spiller rollen som Sonja Henie i filmen er den norske skuespillerinnen Inger Marie Wilmann, født 1985. Hun er utdannet ved Teaterhøyskolen. Hun har spilt i flere teaterstykker, og har fått Gullruten to ganger for Beste Skuespillerinne.

Inger Marie Wilmann

Sonja hadde kun en bror som het Leif, de stod hverandre nær, men de ble senere bitre fiender. I filmen får vi høre hvorfor. I filmrollen som Leif spiller Eldar Skar født  1983. Han er utdannet ved Kunsthøyskolen, og har spilt i flere filmer og TV- serier.

Eldar Skar
    
Sonja Henie hadde i årenes løp mange assistenter, men i filmen samlet i en karakter, Connie. Her får vi se sider ved Sonjas personlighet i behandlingen av sine assistenter, dette vises i rollen Connie. Hun spilles i filmen av den irske skuespillerinnen Valene Kane. Hun har spilt i flere filmroller.

Valene Kane

Sonja Henie giftet seg tre ganger, den siste var med den norske skipsrederen Niels Onstad. Han blir spilt i filmen av Pål Sverre Hagen født i 1980 i Stavanger. Hagen er utdannet ved Statens Teaterskole, og har spilt i flere roller i filmer. Han spilte blant annet rollen som Thor Heyerdahl i filmen Kon Tiki.

Pål Sverre Hagen

  Dette er de fire som spiller hovedrollene, og jeg synes de gjør en god innsats. Sonja Henie hadde mange suksessfilmer, og var en stund en av de som tjente best i Hollywood. Hun ble søkkrik og holdt store selskaper privat, de var ganske ville og det gikk gjetord om dem.    

Fra filmen

Fra filmen

Så gikk Sonja over til isshow som ble arrangert rundt om både i USA, og andre steder, hun var også i Oslo med isshow. Men etter hvert gikk det nedover med karrieren.

Sonja på isen
 
Sonja og ektemannen Niels Onstad flyttet til Norge. De var begge kunstsamlere og testamenterte hele sin kunstsamling til Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. På bildet under ser vi Sonja under et besøk av Kong Olav på Kunstsenteret.

Kongebesøk

 Sonja Henie slet med helsen på siste delen av livet. Etter et besøk i Paris, døde hun på flyet tilbake til Oslo i 1959. Det står en statue av Sonja ved Frogner Stadion i Oslo.

Statuen

 Jeg synes at filmen om livet og karrieren til Sonja Henie var interessant. Filmen er et drama på 1 time og 53 minutter. Jeg følte ikke at det ble for lenge, for jeg ble opptatt av handlingen. Det jeg syntes det ble for mye av var reklamen før filmen. Jeg har sett at filmen har fått mange 5- ere i terningkast, og det mener jeg filmen fortjener. Livet til Sonja Henie var mer dramatisk enn det jeg visste på forhånd. Jeg angrer ikke på at jeg så filmen Sonja.

Sonja Henie
en legende

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar