tirsdag 29. januar 2019

Besøk i Finnland, januar 2019

Jeg har kun en gang vært i Finland, det var i januar 2014. Jeg fikk i gave en helgetur til Helsinki. 10. januar reiste jeg sammen med giverne, og vi landet i den finske hovedstaden. Vi bodde på Glo Hotel Art, det var et tidligere kloster, noe bygget bar preg av.

Tidligere kloster

Ved inngangsdøren

Vi spaserte rundt i byen som har rundt 600 000 innbyggere, med områdene rundt ca. 1,4 millioner. Vi gikk også til havneområdet, der så vi fergene som kom og gikk. Her i området lå også Rådhuset som var lyseblått og hadde tidligere vært et luksushotell.

Gatebilde
Fra havneområdet
Rådhuset

På en høyde lå den mektige Uspenski katedralen. Det er den største ortodokse katedralen i Vest- Europa. Høyt oppe på Katedraltrappen lå den hvite Helsinki domkirke. Den er bygd mellom 1820- 1852, og er 62 m høg.

Den ortodokse katedralen
Helsinki domkirke

Et sted traff vi en dame som gjerne ville prate med oss, hun hadde en vilter hund som også ville hilse på oss. Hunden het Arne. Vi så også mange dyrestatuer, så finnene må være svært glade i dyr. Vi besøkte en liten park som het Bjørneparken på norsk. Der var en statue som het Bjørnen på maurtua. Brunbjørnen er nasjonaldyret i Finland. På en annen plass var mange små statuer av skilpadder.

Hunden Arne
Bjørnen
En hvil på skilpadder

Lørdag kveld spiste vi middag på en restaurant som hadde to Michelin- stjerner. Det ble fire retter og første rett var gresskarsuppe fulgt av en tysk riesling- vin. Restauranten het Grotesk, jeg tenkte navnet hintet til prisen. En nydelig middag.

Første rett

Søndag besøkte vi Johanneskirken, da vi kom inn fikk vi høre der skulle være høgmesse, men vi hadde ikke tid til å vente på den, men så på innredningen før vi gikk videre.

Johanneskirken

Vi besøkte kunstmuseet Atenum Art. Det er en avdeling av Nasjonalmuseet. Bygget er fra 1887 og rett ved ligger skøytebanen. Dagen før hadde vi gått forbi, og da var mange ute på isen og rente på skøyter. Men denne dagen gikk vi inn, og der var mange fine kunstverk, men ikke lov å ta bilder. Men jeg kjøpte kort av de jeg likte best. Aller best likte jeg maleriet som het Såret engel. Det er malt av Hugo Simberg i 1903.
Kunstmuseet
Såret engel

Det var mange spesielle og fine arkitektoniske byggverk i Helsinki, som for eksempel den gamle brannstasjonen fra 1891. Den er fortsatt i bruk. Vi så flere steder at juleutstillingene fortsatt var på plass. Særlig en vindusutstilling var flott.

Brannstasjonen
Juleutstilling

Det var litt snø i Helsinki, men fint vintervær. Vi skulle reise om søndags kveld tilbake til Norge, men gikk først til et hotell som het Torni. Der var takterrasse med utsikt over byen. Da så vi hovedstaden Helsinki i en tynn vinterskrud. Fint å se.

Utsikt til Helsinki

Vi hadde vært to dager i Finland, men sett mye av byen. Finland er republikk og har om lag 5,5 millioner innbyggere. Landet har flere tusen innsjøer. Men vi hadde sett hovedstaden, og hatt en interessant tur til Helsinki.