tirsdag 8. januar 2019

Om reiser i Tyskland, del 2, januar 2019

Etter kanalturen på Rhinen i 2014, gikk det fire år før neste besøk i Tyskland. I april 2018 dro jeg på langhelg sammen med fire andre til München. Vi kom til München i strålende vårvær.

I Düsseldorf i 2014

Så München i 2018

Først måtte vi beundre det svært flotte Rådhuset i München. Det er i gotisk stil og oppført mellom 1867 til 1908. I byen var mange festlige statuer som vi måtte stoppe og se på.

Staselig Rådhus

Studerer en statue

Vi besøkte en ølhage

En dag tok vi tog til Vest- Bayern, det tok ca.2 timer. Der skulle vi se et slott ved byen Füssen. Slottet heter Hohen Schwongau. Et svært romantisk slott, det var som tatt ut av et eventyr.

På toget mot
Vest- Bayern

På vei mot slottet

Et eventyrslott

Her bodde kong Ludwig II født i 1845, han ble konge bare 18 år gammel. Han ble etter vært ganske snål, og måtte fjernes som konge. Han døde senere under mystiske omstendigheter. Vi var inn i slottet som hadde flere staselige saler.

Kong Ludwig II
Fra en sal

Her oppe ved slottet var utmerket utsikt nedover landskapet. Etter besøket på slottet, besøkte vi byen Füssen. Jeg synes det var en sjarmerende by. Etter dette besøket tok vi toget tilbake til München.

Fin utsikt
I Füssen

München er en fin by med mange flotte bygninger, slik som for eksempel det gamle rådhuset. Vi spaserte også i gågaten som heter Nauhauser.

Det gamle rådhuset
Fra gågaten
Nauhauser

Vi tok trikk til dit det gamle jaktslottet ligger, det heter Numphenburg slott. Det hadde vært den regjerende fyrsten av Bayerns yndlingsslott om sommeren. Men på den tiden var det nok lenger ute på landet enn nå, for München er blitt en stor by. På den langhelgen vi var i byen fikk vi sett mye av Munhcen. En flott by.

Jaktslottet
Mye svaner ved
slottet

Når jeg teller over turene til Tyskland, har det blitt en del besøk.  Jeg har mange ganger mellomlandet og ventet på tyske flyplasser, men det telles ikke med her. Det gjør heller ikke når vi har tatt ferge til Tyskland ved besøk i Polen, eller lignende tilfeller. Jeg har kun tatt med turer som gjelder besøk i Tyskland. Da kommer jeg til at det blir ni turer dit. Det har vært interessante turer til Tyskland hver på sin måte.