fredag 25. oktober 2019

Besøk i kulturpark i Oslo, oktober 2019

Onsdag ettermiddag dro jeg inn til Oslo, der gikk jeg først en tur på Karl Johan. Der var pyntet med fine høstblomster, men jeg ble mest fasinert av de gamle, knudrete trestammene. Så møtte jeg en fra familien og vi gikk opp i slottsparken for å se Prinsesse Ingrid Alexandras Kulturpark.

Gamle stammer
Høst i Slottsparken


Kulturparken ligger i en egen avdeling i Slottsparken og ble etablert i 2016. Så ble det utlyst konkur ranse blant barn i 5. og 6. klasse over hele landet om å tegne og sende inn forslag. Så ble vinnerne valgt, og nå tok profesjonelle kunstnere over og laget  vinnernes utkast til skulptur. Nå ruslet vi rundt og så på kunstverkene.

Geometrisk rev

Jordens hånd
Kanin i trøbbel
Den store marken
Munnben
Den ansiktsløse mannen.

Denne kulturparken ble åpnet offisielt i september i år, og da kom de tre siste kunstverkene på plass. Nå gikk vi videre for å se på resten av kunstverkene. Det neste het Rogbiff, det er forbokstavene til fargene i regnbuen. I bakgrunnen på dette bildet ser vi i kunstverket Utemannen, men der satt et par så jeg kunne ikke ta et nærbilde av det. Siste kunstverket het Instrument.

Rogbiff
Mitt mot
Instrument

Jeg ble imponert over at så unge barn har kunnet forestille seg slike kunstverk og tegnet ideen sin. De profesjonelle kunstnerne har satt ideen ut i livet med sin sans for kunst. Jeg syntes det var godt gjort, og turen i prinsessens kunstpark var artig. Jeg tok en titt på slottet omgitt av høstfarger før vi gikk. På vei ned fra slottet møtte vi tre munker på vei for å se slottet. De kom sikkert langveisfra.

Høst ved Slottet 
Munkene

Vi gikk inn på stedet Paddys, der satt vi en liten stund. Der hadde vi fin utsikt til Nasjonalteateret, og det lå nær busstoppet rett nedenfor slottet. En kjekk høsttur i hovedstaden vår.

På Paddys
  

    
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar