torsdag 3. oktober 2019

Mine besøk i England, oktober 2019

Nå vi jeg fortelle om mine besøk i England som er kjernelandet i Det forente kongeriket Storbritannia og Nord Irland.  England er den største og mest folkerike del av øya. England har navn etter anglerne som sammen med sakserne erobret landet på 400- tallet. I skrivende stund er fortsatt den spreke Dronning Elisabeth II dronning.

Kart over England

Mitt første besøk i England var i slutten på 1970-tallet, da var jeg på båttur med fraktebåt som først lastet i Sauda, så kurs over Nordsjøen. Videre med kurs oppover Humber River. Vi losset på et sted som het Scunthorpe, og da nyttet jeg sjangsen og gikk på land sammen med yngstemann.

I Scunthorpe

Neste besøk i England var også på tur med fraktebåt, det var i  påsken helt på tampen av 1970- tallet.
Da kom vi fra Rotterdam med kurs for Manchester. Jeg var en tur på land og shoppet.

I Manchester

I 1980 ble det enda en båttur i juni, jeg likte å sitte på akterdekk i ly og hadde det fint da vi gikk over Nordsjøen. Da losset vi i Salford ved Manchester, jeg var som vanlig en tur på land.

I Salford

Neste besøk i England var i 1980, da ble det påskebesøk til to fra familien. En jobbet i London , og en gikk på skole der. Da var vi og så en del av det London har å by på. Vi besøkte blant annet Madame Tussaud, der jeg hilste på Churhill. En kveld var vi på musikal og så: Me and my girl.

Møte med Churchill
På musikal, her
i pausen

Sommeren 1986 ble det en fin sommertur på havet igjen. Vi var blant annet innom Danmark og Sverige før kursen ble satt mot England. Der var vi blant annet i havn i Hull. Da var vi en tur på land.

Fra Hull

I 1987 ble det ny båttur, da seilte båten for det meste i utlandet, så yngstemann og jeg tok fly til Tyskland og gikk om bord i Bremen. Derfra ble kursen først til England, der vi la til kai i Felixstove. Der gikk vi på land og så oss om.

Fra Felixstove

I 1987 var yngstemann og jeg på sommerferie i London hos familie. Da fikk vi sett mye av byen og området. Vi var og så blant annet til Windsor slott. Vi spaserte rundt i byen og så også en idyllisk bar i en bakhage. Der tok jeg bilde av yngstemann og de vi besøkte. 

I London 
Vi så Windsor slott
Idyllisk pub

Nå gikk det noen år til neste tur til England, da ble det weekendtur til Manchester. Da var vi tre damer fra familien på shoppingtur i november 2012. Men vi fikk sett en del av byen også. Og vi var på Afternoon tea.

I Manchester
Afternoon tea


 Neste tur til England var også helgetur. Da dro tre av oss fra familien til London i februar 2013. Da så vi en god del av byen. blant annet gikk vi tur i Hyde Park, og besøkte St Pauls Katedral. Vi var også opp i det høye tårnet The Shard og så på utsikten.

I Hyde Park

St. Paul Katedral
Utsikt fra The Shard

Sist jeg var i England var sommeren 2016. Da var vi flere fra familien som dro på biltur i juli 2016. Vi startet i Oxford der vi også var på en båttur på elven. Vi kjørte videre og besøkte da Stonehenge, det var mitt andre besøk her.

Båttur i Oxford

Ved Stonhenge

Vi kjørte videre gjennom flere landsbyer, og stoppet i en gammel by som het Lacock. En idyllisk by med mange gamle hus.Videre til den kjente byen Bath. Nede ved elven var idyllisk

Fra Lacock
Idyllisk ved elven
i Bath

Vi kjørte videre til Wadebridge, litt oppe i høyden lå hotellet vi skulle bo på et par dager. Her i området hadde Stephen familie som hadde sommersted. Mens Byrne- familien besøkte familie, dro vi andre på utflukt. Vi besøkte blant annet Padstow som ligger på nordkysten av Cornwall. Her var masse blomster som pyntet opp. En kveld spiste vi middag på restaurant sammen med slektninger av Stephen. Det var hans om var sjåfør på turen, siden han er fra London er han vant med venstre kjøring.

Fint i Padstow


 Stephen sjåfør
På restaurant

Turen fortsatte og en dag kjørte vi til et sted det var et  spesielt teater, det var hugget inn i fjellet og utsikten var til Atlanterhavet. Det var Rowena Cade (1893- 1983) som fikk ideen til teateret. Vi besøkte også Lands End, det vestligste punktet i Cornwall.

Teateret i bergveggen
Utsikten
Ved Lands End
 

Vi overnattet også i Exeter, det syntes jeg var en fin by, idyllisk ved kanalen. jeg så de padlet på kanalen, og masse svaner svømte der.
Idyllisk i Exeter

Vi avsluttet kjøreturen i Brighton, også en fin by. Vi gikk til den berømte piren, og vi så mye av byen. Brighton er en kystby i East Sussex, sammen med Hove danner de sammen et urbant område. I 2000 fikk de i fellesskap status som City. Det ble en svært interessant og fin tur i England. Her har jeg kun tatt med noen få smakebiter. Vi så utrolig mye på kjøreturen i England.

Utsikt til piren

Stranden ved Brighton

Jeg har besøkt England 10 ganger. På listen over land jeg har besøkt, kan jeg føre opp England som land nr. 34.

Det britiske flagget









  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar