mandag 30. september 2019

Siste dagen i september 2019

I dag er det mandag 30. september, vi avslutter første høstmåned i 2019. Det er på tide å summere opp siste ukene i september. Jeg kom hjem fra en reise 10. september, og dagen etter så været slik ut som bildet viser. Men da jeg gikk en tur dagen etter, så jeg at trærne fortsatt var grønne.

Grått vær
 Trærne fortsatt grønne

Fredag 13. var det mikromåne. Da er månen på punktet lengst fra vår planet, og skjer det samtidig som fullmåne, kalles det mikromåne. Neste gang blir ikke før om 13 år, den 13. mai 2033. Jeg stod og så på den ut på kvelden, den lyste godt. Mulig den så mindre ut enn vanlig.

Mikromåne fredag
13, september

 Søndag 15. 9 hadde jeg lunsjbesøk, noen fra familien kom på visitt og ville høre nærmere om turen jeg hadde vært på. Mandag jeg gikk til butikken, så jeg en nypebusk, flere av nypene var så store som små plommer, Dagen etter var det en flott høstkveld.

Søndagsbesøk
Nypene var kommet
Fin tirsdagskveld

Torsdag 19. 9 var jeg som fortalt en tur inn til Oslo. Da passerte vi en streik som jeg også har nevnt, men nå er den for lengst over. Fredagskvelden ble det en flott kveldshimmel. Lørdagen fikk jeg besøk. Da kom også Janis.

Streik i Oslo,
nå over

Flott kveldshimmel

Lørdagsbesøk 20.9,
først lunsj
Janis kom også

Forrige søndag var ikke været særlig å skryte av. Fra balkongen så jeg skodde nede mellom trærne. Tirsdag 22. 9 så jeg at høsten var kommet, flere trær hadde gule løv. På en plen så jeg små sopp som var dukket fram., og rognebærtrær var pyntet med røde bær.

Skodde
Brune løv
Sopp
Rognebær

Torsdag så jeg fra balkongen en spesiell fugl satt i toppen av et tre. Det var ikke de vanlige skjorene eller kråker. Denne fuglen var større og hadde på en måte et mer loddent bryst. Den fløy før jeg fikk hentet kikkerten.

Fuglen

Fredag var jeg i selskap, vi feiret på etterskudd Dina som var blitt 18 år. Tenk som tiden flyr! Nå ble det fin champagne, fingermat som starters, så god viltgryte med alt tilbehør til middag, og kake og frukt til slutt. En koselig kveld.

18 år
Fin champagne
skal åpnes

Starters
En av gjestene
God middag

Lørdag var jeg til lunsj på Kolsås. Da var også lille Aurora på besøk. Hun skal døpes om to uker. Hun har vokst og er mer våken nå. Men hun har kraftig røst hvis ikke hun får det som hun ønsker. 

Velfylt lunsjbord
Prinsesse A

OBS: Takk til deg som likte bloggene om turen til Usbekistan. Hyggelig å høre. 












 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar