fredag 20. september 2019

Reise i Usbekistan del 10, september 2019

Nå hadde vi privat tid, og kunne besøke det orientalske markedet. Jeg slo lag med en fra gruppen og vi gikk gjennom en fin port og inn på markedet Her var masse å velge i både inne og ute på området, jeg kan nevne frukt, krydder, melsorter, tørket frukt og masse annet. Jeg kjøpte ingen ting. Da vi kom til samlingsstedet etter besøket på markedet, så jeg en gruppe unge militære. De ventet på tørn til å få plass i en av bilene som kjørte rundt i området.

Porten til markedet
Masse å velge i

Nøtter av mange slag

Ute var også mye

Stort utvalg

Soldater har fritid

Jeg tok en siste titt på plassen før vi dro til området med kafeer og butikker. Her kunne vi spise privat lunsj. Jeg gikk på kafé sammen med Pia, kafeen hadde et orientalsk preg. Jeg hadde kun lyst på te. Da vi gikk videre tok jeg bilde av et veggmaleri.

Siste titt før vi dro

På kafé

Da vi ruslet videre,
så jeg et veggmaleri

I gaten

Vi gikk til bussen, og nå kjørte vi litt opp i høyden. Her oppe var fin utsikt. Vi spaserte et stykke og kom forbi moskeen tilegnet tidligere president Islom Karimov, gaten her hadde også hans navn. Her oppe var mye fine blomster.

Vi så i moskeen

Fin utsikt
Mer blomster
Spaserte et stykke

Men nå skulle vi på enda et besøk, og bussen kjørte oss dit. Da passerte vi blant annet to kvinner ute på åkeren. Så var vi framme ved et tradisjonelt verksted de laget silkepapir. Det lå ved en elv, jeg så hjulet i elven.

Kvinner i arbeid

Hjulet i elvven

Nå fikk vi se gangen i framstillingen av silkepapir. En ung dame satt og skavet bark av greiner, så ble det presset til tremasse av en kar som hadde hjelp fra det store hjulet i elven. Så ble det videre til slutt presset og tørket.

Skavet av barken
Presset til tremasse
Så presset, og
tørket

Så fikk vi se ferdig vare, og i utsalget kjøpte jeg to kort laget av silkepapir og dekorert. Det ene skal jeg ha sammen med suvenirene mine, det andre skal i albumet jeg skal lage om turen. Nå ble besøket avsluttet med at vi fikk smake to sorter vin, en rød og en hvit. Så kjørte vi tilbake til hotellet.