mandag 2. september 2019

Om Egypt, dei 2, september 2019

Vi var 12 fra reisegruppen som skulle videre på neste tur i Egypt. Turen het: Menneskets Mirakler. Vi sjekket ut fra båten, men fikk ha den som base til vi skulle dra på nattoget. Flere av oss slo oss sammen og dro inn til sentrum av Luxor. Vi gikk også en runde i Basaren

I Basaren

Kl. 19. 30 ble vi kjørt i til togstasjonen i Luxor, der fikk vi våre sovekupeer på nattoget som skulle gå kl. 20.00. Vi hadde kurs for Kairo, men det ble lite søvn på toget. Vi kom til Kairo, men nå ble vi hentet av buss som skulle kjøre oss til Alexandria, for vi skulle besøke den byen først. På vei dit ble det stopp på en kafé som lå på et stort område. Jeg så også store bur med ville dyr lenger borte på området. Ville dyr i bur er noe av det verste jeg ser, så jeg tok ikke bilde. Før vi kom til kafeen, så jeg det satt noen damer og bakte brød, leivene ble stekt i gruven bak. Men jeg spiste ingen ting, for jeg så en mus som løp gjennom melet som stod på bakken.

Baking

Vi kom til Alexandria ca. kl. 10.00 og dro først til Pilaren fra Pompeii som var i lyst, rødlig granitt, den er 27 m høy. Alexandria har 2,5 millioner innbyggere, og ble grunnlagt av Alexander den Store i år 332 før Kr, men han døde før byen var ferdig. I nærheten her så jeg vanlig bebyggelse, leilighetene syntes jeg så små ut.

Pilaren fra Pompeii

Vanlige leiligheter

Vi kjørte ved bukten på havnegaten, den er lang og fin, og her er elegante bygg. Vi kjørte til et fint hotell som het Helnan Palestine, her sjekket vi inn for en natt.

Hotellet

Så til det vi egentlig kom for å se, biblioteket i Alexandria. Det opprinnelige biblioteket i Alexandria var Antikkens største. Den tidens største menn samlet seg der. Men så brant biblioteket ned under Caesars beleiring. Det nye biblioteket er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta. Et utrolig bygg. Inne var lyst og fine løsninger, flott å stå oppe og se utover. Løsningen er mesterlig. Jeg var imponert. Ikke lov å ta foto inne.

Litt av biblioteket i Alexandria

    

Neste morgen sjekket vi ut fra hotellet, så skulle vi til stedet der et av verdens underverker hadde stått. Fyrtårnet på Faros, på den lille øya ved havneinnløpet, nær borgen vi nå stod. Fyrtårnet hadde vært enormt stort, lyset kunne man se 50 km fra land. Det stod ferdig ca. 250 før Kr. Man tror det ble ødelagt ved jordskjelvet i 1303. Tårnet hadde vært om lag 134 meter høyt, og bygd i stein. Bildet under er fra borgen like ved. Så kjørte vi til Kairo og tok inn på et hotell utenfor byen, det het Meridien Pyramides.

I nærheten lå fyrtårnet
i Faro

Neste morgen var søndag 29. november, og første besøk var i Sakkara. Det første jeg så var det ridende politi. Men her var det kamel han holdt utkikk fra.

Politiet på vakt

Vi så på Trappetrinns- pyramiden som er bygd i 6 nivå. Ekspertene har funnet ut her er 4 km med ganger under pyramiden, men våger ikke grave ut grunnet frykt for at den vil rase sammen.

Ved pyramiden

Så kjørte vi til en liten by som het Memfis. Denne byen hadde vært hovedstad i Egypt i sin tid. Her skulle vi se på et utendørs museumsområde. Her var flere svære statuer. Under ser vi statuen av Ramses II, den er13 meter høy.

Statuen

Men nå skulle vi til stedet som var mitt hovedmål med reisen til Egypt, Pyramidene i Giza. Vi kjørte dit, og det ble litt av et syn. Der lå det siste av den gamle tidens 7 underverk.

Endelig, pyramidene


Sfinxen var egentlig et fabeldyr. Statuen måler 73, 5 m fra klørne til potene på halesiden. For 4500 år siden ble sfinxen hogget ut av en enkel klippe ved Keopspyramiden.

Fabeldyret
Fantastisk å stå her

 Da det ble kveld, dro vi på utflukt tilbake for å se pyramidene opplyst. En mansstamme fortalte om historien  mens lysene skiftet på de eldgamle figurene. Jeg har aldri vært med på en lignende fore stilling utendørs, her vi satt under stjernehimmelen ved pyramidene.

I belysning
Pyramidene

Dagen etter dro vi inn til hovedstaden Kairo, en diger by med 23 millioner innbyggere. Vi skulle besøke Nasjonalmuseet. Her var utrolig mye å se. Jeg ville spesielt se avdelingen om Tutankhamun .
Denne Faraoen kom på tronen bare 9 år gammel og døde da han var 18 år. Da de fant graven, hadde han ligget der i 3200 år.  I graven hans fant de ufattelige rikdommer. Jeg studerte dødsmasken hans. Den var i pure gull og vog 11 kg. Samlet fant de 1200 kg rent gull. Utrolig å se og høre om.

Dødsmasken
Utenfor museet i Kairo

Vi kjørte opp til en høyde til Kairo og så blant annet på en borg, og en kjent moské. Utsikten her oppe var utmerket nedover mot byen. Kairo er en av verdens største byer.

Utsikt mot Kairo

Siste dagene i Egypt skulle vi være i Hurghada, og vi reiste dit med fly. Vi hadde et par fine dager der. En dag besøkte vi gamlebyen. En morgen stod jeg opp klokken 06.00 for å se soloppgangen fra vinduet på hotellrommet. En fin avrunding på reisen i Egypt. Det hadde samlet vært en stor opplevelse.

I gamlebyen i Hurghada
I hotellhagen
Soloppgang

Nå fører jeg opp Egypt som land nr. 31 jeg har besøkt. 

Egypts flagg

Nå skal jeg ut og farte en uke, så neste blogg kommer 11. september.

   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar