torsdag 12. september 2019

Reise i Usbekistan, del 2, september 2019

I del 1 avsluttet jeg med besøket ved minnestedet for soldater falt i krig. Vi var i Tasjkent, hadde vært i gamlebyen og kjørt ut derfra. Men rett etterpå ble det stopp, og vi gikk en ganske lang tur ved en fin park. Først så vi minnestedet, så gikk vi videre til Uavhengighetsplassen. Det første jeg så der var alle fontenene, det var som en vannpark, rett bortenfor lå regjeringsbygg.

Ute fra gamlebyen

I grønt område

Ved Uavhengighetsplassen

 Fontenene
Som en vannpark


Her var også som en langstrakt portal på søyler over området. Det var pyntet med fugler som lignet stork, de stod på toppen. Hva de symboliserte er jeg ikke sikker på. Den var ganske imponerende.

Portal

Som en port
Langstrakt

Da jeg hadde studert porten, så jeg bort på fontenene igjen, og nå så jeg en regnbue inne mellom vannstrålene. Det syntes jeg var spesielt. Så gikk vi til bussen.

Regnbue
På vei tilbake

Vi kjørte mot hotellet, da vi nærmet oss så jeg Hotell Uzbekistan ruvet i området. Nå ble det en pause på hotellet før vi skulle ut på det jeg vil kalle velkomstmiddag. Vi var 15 i reisegruppen, noen par, men vi var også noen enslige.

Stort hotell

Vi skulle spise middag på en lokal restaurant som het Pilegrim. Det var ganske mørkt da vi kom fram. Da jeg kom inn i restauranten, måtte jeg først studere taket, det hadde en spesiell dekorasjon.

På vei inn
Taket

Vårt bord stod ferdig, pent dekket og vi tok plass. Jeg kan med en gang si at måltidet vi fikk her, var det beste jeg spiste på hele turen. Maten var lekkert presentert, og den smakte godt. Vi fikk først soppsuppe, pent pyntet på toppen. Så tynne, små  skiver av kyllingfilet med grønnsaker og potetpuré. Desserten var skiver med fersk frukt, også den pent dandert. Til slutt te. Jeg var svært fornøyd med denne middagen. I bakgrunnen på bildet ser vi vår norske guide stå til venstre, lokalguiden til høgre.

Ved middagsbordet
Forretten.

Mandag 4. september gikk jeg til den store, fine matsalen, men spiste en enkel frokost. Så til rommet og hentet kofferten før jeg sjekket ut. Buss kjørte oss til togstasjonen i Tasjkent, vi skulle videre. Ved stasjonen så jeg en fin fontene. Vi ventet litt på stasjonen, men vi så det nye, stilige ekspresstoget stod utenfor. Da vi gikk ut til toget, kjente jeg lette regndråper. Toget kjørte ut fra stasjonen kl. 07. 25.

Matsalen på hotellet
Fin fontene ved
togstasjonen
Stilig tog

På toget kom to karer rundt med en tralle og delte ut en pose som inneholdt to småkaker, og skjenket te eller kaffe etter ønske. Det var inkludert i billetten. Jeg spiste og drakk kaffe mens jeg så ut på landskapet som flagret forbi, toget holdt en svær fart. 
  
Servering på toget
    
Landskapet var først flatt og brunt, senere kom fjell i bakgrunnen. Vi passerte også små landsbyer. Det var noen stopp underveis. Jeg så også dyrket mark og kveg.

Brunt og flatt i starten

Etter hvert fjell
i bakgrunnen

 Vi kjørte etter hvert litt opp i høyden langs brune åser. Da vi nærmet oss Bukhara var det mer grønne marker og kveg som beitet. Vi kjørte inn på togstasjonen i Bukhara klokken 11. 15 lokal tid.

Kjørte langs brune åser
Passerte landsbyer
Grønne enger og
buskap
Fortsettelse. 

     

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar