fredag 27. september 2019

Om reise i Australia, del 1, september 2019

Nå vil jeg fortelle litt fra en reise jeg var med på i Australia. Her vil jeg bare ta med litt, for vi opplevde mye på den turen som varte i to uker i oktober 2005. På turen mot Australia landet vi i Bangkok, overnattet der og var der en dag. Derfra fløy vi til Australia.

Kart over Australia

Vi landet så tidlig i Sydney at vi først ble kjørt på en rundtur i byen. Først til et utkikkspunkt der vi så bort til den kjente operaen, og til broen de alltid skyter opp raketter hver nyttårsaften. Her vi stod skulle James Cook ha gått i land i 1770. For første gang så jeg den berømte operaen.

I Sydney

Det blåste litt og var grått i Sydney nå tidlig på morgenen.  Vi var også og så den kjente stranden Bondi Beach, her holder blant annet surferne til. Jeg gikk helt ned til vannkanten, og la ikke merke til at en ganske stor bølge som kom feiende innover. To japanere og jeg løp for livet og kom oss unna, men vi fikk siste rest av bølgen over oss og ble litt våte. Men det tørket fort da solen kom fram. Så sjekket vi inn på Four Points Sheraton. Senere var vi innom operaen og hørte da fra et galleri en pianist som spilte, det var flott.

Fra Bondi Beach

Neste dag var søndag 9. oktober og da dro vi på fjelltur til Blue Mountains, i nasjonalparken der så vi de berømte "Tre søstre", fjellene ligner på kallenavnet. Her oppe i fjellheimen spiste vi også lunsj i et lite hotell som lå der. Tilbake i Sydney så vi også en del av området sommerlekene i OL 2000 gikk for seg.

"Tre søstre"

Mandag hadde vi til privat bruk, og da spaserte vi rundt i byen. Igjen så vi operaen og havneområdet. Nå var det flott sommervær, men egentlig var det tidlig vår i Australia. Hotellet vi bodde på lå nede ved bukten, Darling Harbour. Sydney er største byen i Australia med ca. 3,8 millioner innbyggere.

Operaen i Sydney

Det lyse hotellet
i bakgrunnen

Tirsdag fortsatte turen med buss, og vi kjørte fra Sydney til hovedstaden Camberra. Navnet betyr møteplass, en fin by med lave hus. Vi var inn i Parlamentet, til og med inn i salen de holdt på å diskutere, men fotoforbud. På første bildet ser vi i Parlamentet bak til venstre.

I Canberra

Om ettermiddagen var vi og besøkte en stor sauefarm, eieren hadde 300 sauer, sønnen hadde 200. Først så vi hvordan hundene samlet sauene, så var vi inne på låven og så hvordan eieren klipte en sau, det gikk fort. Etterpå ble det grilling ved et annet lokale.

Noen av sauene,
merinosauer
Saueklipp
Fin hovedstad
Canberra

Onsdag 12. oktober kjørte vi videre fra Canberra og passerte vakkert landskap. Vi tok kaffepause i den lille byen Gundagai. Ved kafeen var på en sokkel statue av en hund som satt på en lunsjboks. Historien bak var at mens eieren av hunden var inne i bushen og jobbet, passet hunden lunsjboksen hans. En dag kom eieren ikke tilbake, men hunden nektet å forlate boksen. De fant mannen aldri igjen. Innbyggerne samlet sammen penger til monumentet i 1932. Det var en hyllest til de første pionerene i Australia.

Vakkert landskap

Ved monumentet i
Gundagai

Denne natten skulle vi være på et lite hotell i gullgraverbyen Buchworth. Da vi hadde sjekket inn, gikk vi en liten tur i den lille byen. I 1851 fant de gull i New South Wales og Victoria. Dette satte fart i innvandring og utvikling. Særlig kineserne søkte til gruvene.

Fra Buchworth

Neste dag kjørte vi videre mot Melbourne. Men det ble stopp underveis blant annet i Glenrowan. Det er en liten by der det står en statue av Ned Kelly. Han har på "uniformen" han brukte når han var på ranertokt. Her prøvde han seg på et ran, men ble arrestert og ført til Sydney. Der ble han hengt, og han siste ord var: Sånn er livet.

I uniformen

I Melbourne sjekket vi inn på hotell Rydges Melbourne. Melbourne er Australias nest største by med rundt 3, 2 millioner innbyggere. Byen ble grunnlagt i 1835. Her er store folkegrupper av italienere og grekere. Dagen etter som var fredag 14. september, hadde vi privat, og vi så oss om i byen.

En fin by
Melbourne
I Melbourne ved
Yarra River

Lørdag 15. oktober dro vi på utflukt og kjørte ut fra Melbourne. Første stopp var Grant Reserve der vi så fargerike fugler og fikk matet noen. Så videre til et område med forskjellige dyr, de farlige var gjerdet inn. Vi ble guidet rundt og så både kenguru, og koalabjørn som prøvde å gjemme seg oppe i en trekrone.

Mater fugler
Kenguruen la seg ned

Utflukten fortsatte til Yarra Valley. her fikk vi sett områder med vindruer, og vi besøkte en vingård der vi spiste lunsj. Fint, grønt område. Så kjørte vi tilbake til Melbourne.

Yarra Valley
Besøkte vingård

Søndag sjekket vi ut fra hotellet og kjørt til flyplassen i Melbourne. Her tok vi fly til Cairns, turen tok rundt tre timer. I Cairns var det som å komme til tropene, her var varmt og fint. Vi tok inn på hotell  Trade Winds Esplanada. Vi hadde balkong ved rommet, der var fin utsikt. Cairns var en vakker, liten by ute ved Stillehavet.

Utsikt fra balkongen

Resten av dagen var privat, og vi gikk tur i fine omgivelser. Ved strandkanten var flokker med peli kaner, langs promenaden klynger med palmer. Da solen gikk ned ble det et strålende lys over Cairns.

Pelikaner

Strålende kveldslys

Neste dag skulle vi på båttur ut til det berømte Great Barrier Reef. En båt kjørte i full fart utover Stillehavet. Da vi kom fram, la båten til så folk som ville fikk snorkle. Jeg var fortsatt plaget med en skulder, så jeg kunne ikke ta del. Jeg tenkte det var greit, for hvem vet om en hai kunne bite seg gjennom sperringen og komme inn. Men fint å følge med fra båten.

Fint ute på Stillehavet

Men vi som ikke snorklet hadde mulighet til å se livet i havet her på det berømte revet. Vi entret en "Ubåt" og vi gikk ned og så på det fargerike fiskene som var der. Alt dette var en opplevelse. Det ble også en fin båttur tilbake til Cairns.