søndag 1. september 2019

Om Egypt, september 2019, del 1

Her skal jeg se videre på land jeg har besøkt, og har valgt Egypt der jeg var på tur i november 2007. Egypt ligger nordøst i Afrika, og er et av landene som har flest innbyggere i Afrika og Midtøsten, med rundt 88, 5 millioner.

Kart over Egypt

Reiseselskapet KUONI ble valgt for der kunne man slå sammen to turer, først cruise på Nilen, etter det reise direkte til  Kairo og Alexandria. Torsdag 15. november landet vi i Hurghada i Egypt, derfra buss søm kjørte i kolonne gjennom ørkenen. Vi var flere busser, og hadde politibiler med blålys både foran og bak. Vi kjørte til Luxor, der lå cruisebåten ms/nile  SAPHIRE. Der ble det først en lett middag, så rett til sengs i lugaren.

Elvecruiseren

Før vi dro fra Luxor skulle vi på et besøk i den berømte "Kongenes dal". Da vi kom dit, ble vi kjørt rundt på området i et lite tog. Egypt er kjent for sin storhetstid som oldtidssivilisasjon, og i Kongenes dal er 69 graver med Faraoer, vi skulle besøke to av dem.

Ved inngangen til
Ramses II

Etter dette besøket kjørte vi med buss, for på andre siden av fjellet som danner "Kongenes Dal", ligger døds- tempelet til Hatshepsut. Hun var egyptisk dronning av det 18. dynasti, datter av Faraoen som styrte fra 1503- 1482 før Kr. Dette tempelet syntes jeg var arkitektonisk stilig, og lå ved foten av fjellet.

Gravtempelet

Etter noen besøk til i Luxor, dro vi tilbake til båten, og vi la far land og cruiset startet. Nå passerte vi Nilens bredder med palmer som pyntet opp langs den blå Nilen.

Langs Nilens bredder

Dagen etter la vi til i Edfu, vi skulle besøke Horus- tempelet som ble bygd 100 år før Kr. Tempelet var begravet av sand, men senere gravet fram, et enormt arbeid. Innrissingene i veggene her kalles for "verdens første tegneserie" for her framstilles kampen mellom det gode og det vonde.

Tegninger

Nilen er Afrikas lengste elv, den er 6671 km lang. Man kan seile på elven Fra Luxor til Aswan slik vi skulle. Det var fint og sitte på dekk og se inn på breddene vi passerte.

Ettermiddag på dekk

En kveld om bord var de party, vi skulle stille i klær som passet inn i opplegget. Det ble mye latter og skøy da vi stilte i våre kostymer vi hadde kjøpt på utsalget om bord. Mange sjeiker og gemalinner dukket opp. Og det ble dans gjennom salongene og gangene.

Klar for festaften

I Aswan besøkte vi blant annet et enormt steinbrudd. Her så vi lå en diger koloss som ikke ble ferdig. Man tror det var dronning Hatshepsut som hadde bestilt den. Kolossen var 46 meter og enormt tung. Alt som ble bygd av granitt ble hentet her i Aswan. Her var tre slike steinbrudd.

Her lå kolossen

Neste besøk var med motorbåt ut til Philae- tempelet som lå på en øy. Tempelet var tilegnet gudinnen Iris. Dette var gudinnens kjærlighetstempel. Hit kunne kvinner komme å føde barna sine, De som ikke ble gravide, kunne komme hit og be prestene om hjelp og råd. Skal tro hvilke råd og hjelp det var?

Vi nærmer oss
tempelet

Båten skulle ligge en dag til i Aswan, det var egentlig en privat dag. Men vi valgte å bli med guiden bort til Elefantineøya som lå rett over på andre siden av elva. Vi tok en vanlig "ferge" over, en vanlig åpen båt, vi damene satt framme, og mennene satt bak i båten. Man kunne ikke sitte sammen. På øya skulle vi besøke et privathjem, og gikk gjennom fattige område dit. Men det var mye finere hjem vi besøkte, de hadde laget til et lite museum med utstoppede dyr som levde der for eksempel, og de tok imot turister. Med andre ord var de villige til å stå på.

Stuen hadde veggmalerier

Etter å ha drukket te på den åpne takterrassen, takket vi for oss og gikk mot båten. Da kom vi forbi en åpen dør som viste seg å være inn til en barnehage eller forskole. Vi fikk komme inn, og barna sang så det ljomet. Men lærerinnene var litt tilkneppet.

Fra barnehagen

Neste dag skulle båten gå fra Azwan, men vi skulle først på utflukt. Vi skulle seile med  felucca, en langmastret seilbåt vi hadde sett mange av her. Det ble en frisk seilas på den blå Nilen. Vi gikk i land på en botanisk øy der vi så på mange forskjellige vekster, og var mange palmer.

Med felluca
Flotte palmer

Her ble vi hentet av en liten motorbåt, vi skulle tøffe gjennom en naturreservat. Vi passerte mausoleet til Aga Khan på toppen av åsen. Lenger nede så vi i huset til Begum, kona hans som hadde bodd der. Vi tøffet videre på elva.

Mausoleet på åsen

Båten satte oss i land ved ørkenen, der lå kameler og ventet. Vi skulle ri i 20 minutter til en nubisk landsby. Det ble litt av en tur. Da vi var framme, smakte jeg ikke på maten, men prøvde en vannpipe. Så gikk turen tilbake til båten som fraktet oss til cruisebåten.

Med vannpipe

Ved lunsjtid var vi på vei fra Aswan . Vi hadde et par stopp på vei tilbake til Luxor. Først i Kom  Ombo, der så vi krokodillegudens tempel. Før i tiden levde digre krokodiller langs Nilens bredder,og Faraoene prøvde å vinne deres gunst ved å opphøye dem til guder. Krokodillene var ofte svære beist på 12 meter. Siste kvelden om bord ble det festivitas igjen i full mundur. Cruiset på Nilen var nesten over.