mandag 16. september 2019

Reise i Usbekistan del 6, september 2019

Under frokosten fredag morgen måtte jeg igjen beundre det fint dekorerte veggen i frokostrommet. Rett etter frokost dro vi på utflukt. Vi kjørte ca. 4 km ut fra Bukhara. Vi skulle se sommerpalasset til emiren. Det hadde navnet Sitorai Mohi Khosa. På vei ut fra byen så jeg i den hvite residensen til Usbekistans president.

Fint dekorert frokostrom

Passerte presidentens residens


Framme ved emirens sommerpalass gikk vi først gjennom en staselig port, så inn på palassområdet. Dette palasset overlevde Oktoberrevolusjonen. Flere emirer har i starten bygd på palasset. En av emirene kalte palasset opp etter sin unge kone som døde, og det bærer fortsatt hennes navn, Sitorai Mohi Khosa, Moon- like Stars. Palasset er bygd i en blandet stil av Østen og Europa.

Fin port
Inne på området

Vi gikk inn og så på all stasen, det var flotte rom. både tak og vegger var svært fine.  Vi gikk gjennom rom etter rom som var utrolig vakre.

Fine tak

og vegger
 Svær fine

Flere rom var fylt med dyrebare ting som møbler, porselen, tepper, juveler og klær som var pyntet med gull. Nyeste delen av palasset er bygd av den siste emiren, jeg så bilde av ham hang på en vegg.

Dyrebare ting
Vakre vaser
Emiren

Fra palasset
Inne

Så gikk vi ut og et godt stykke bortover mot Haremet. Det var et mindre, men fint formet bygg med en overbygd veranda i andre etasje. Det lå fint til ved et digert basseng. Jeg lurte på hvor mange kvinner han hadde hatt i haremet sitt, jeg tror de fleste var både unge og vakre.

Her var haremet
Ved Harems- bygget

Når emiren hadde lyst på  en hyrdestund, gikk han opp på den overbygde verandaen og kastet et eple langt bortover i bassenget. Den harems- kvinnen som nådde først til eplet, var sikret en stund med emiren. Jeg tenkte at hadde jeg vært i min ungdom, hadde jeg i alle fall ikke tatt noen svømmespurt for å nå eplet. Jeg hadde sett bilde av emiren. Men stedet lå fint til, og det var sikkert fint å bade der.
Jeg tok så vidt en titt inn i haremet.

Oppe fra verandaen til
venstre, ble eplet kastet
Inne i bygget

 Så var besøket over, og vi gikk tilbake mot utgangen til palassområdet. Da kom vi forbi to påfugler, den ene snudde ryggen til og den andre lå, så de slo ikke ut de flotte vengene sine.

Den ene påfuglen lå

Vi tok plass i bussen og kjørte videre til neste stopp. Jeg så flokker med skoleungdom på skolevei i sine skoleuniformer. Siste stykket gikk vi. Så kom vi til bygget vi skulle besøke. Det hadde fire lave tårn med grønne kupler. Det skulle symbolisere de fire store religioner. Usbekistan er et muslimsk land med en stor del sjia- muslimer. Men jeg så ikke kvinner med slør eller hijab, jeg hørte ingen bønnerop fra minareter. Her var også en del ortodokse kristne, samt jøder.

Skoleungdom
 Bygget

Vi gikk inn og opp en steil, smal trapp. Oppe gikk jeg ut på en liten terrasse og så på utsikten til området. På plassen nedenfor så jeg lokalguiden stod og ventet.

Trappen

Utsikten
Lokalguiden nede 
på plassen

Så gikk vi ned trappen og ut, nå ville vi se på varene som var i butikkene, og i bodene. Det hang varer utstilt flere steder. Det var bare å velge og vrake. Før vi dro tilbake til hotellet for en pause, var det lunsj på Asia hotell.

Damene ser på varene
Lunsj på Asia hotell
Fortsettelse.










   
    
  




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar