søndag 15. september 2019

Reise i Usbekistan del 5, september 2019

Vi vandret videre i gamlebyen og skulle passere hotellet vårt. Da ville flere innom, så det ble en kort pause. Inne på plassen ved hotellet så jeg det stod parkert tre svære motorsykler med stor oppakning. På hver av syklene var et skilt, der stod: Lyon- Russie- Mongolie. Nå lå syklistene sikkert og sov på hotellet, de skulle kanskje dra videre til kvelden. Det var en strevsom sykkeltur helt fra Frankrike til Mongolia, tenkte jeg.

Motorsyklene parkert
Skiltet


På spaserturen videre, var vi først innom et sted der en mann laget blant annet kniver. Det var små kniver, men også store som ville være farlige i feil hender. Så kom vi til et sted som jeg dagen før hadde sett, og trodde det var et religiøst senter, Trading Domes. Der var fullt av boder og butikker, her var mye å velge i.

Mannen med knivene
Senteret

Siden Bukhara lå ved Silkeveien, har her vært drevet handel i flere hundre år. Handelskaravanene kom forbi med ting som krydder, porselen, silke, og kaffe. Nå er det også turister som kommer forbi og handler.

Strøket utenfor

Så kom vi til en madrasa, koranskole, Ulug Bek. Den regnes som en av de eldste i Sentral- Asia. Den ble bygd rundt 1417. Den var prydet blant annet med flotte blå fliser. Rett ved lå Abdul Aziz Khan madrasa, oppkalt etter han som fikk den bygd mellom 1652- 1654. Dette er også et strålende bygg i mosaikk og marmor.

Ulug Bek
Abdul Aziz

Her på området så jeg to fine, turkis kupler som lyste opp, og i nærheten stod den berømte Kalan- minareten som en gang var Sørøst- Asias høyeste bygning, den er 46 m høy. I sin tid var den veiviser for karavanene, for man ser den på lang lei. Den hadde hatt forskjellige funksjoner, før ble det ropt til bønn 5 ganger pr. dag, og herfra kastet man ut kriminelle so skulle avlives.

Fine kupler
Kalan- minareten

Vi var også innom ganger til madrasaer, der er fortsatt læresteder. Et sted så jeg i en student som hastet forbi. Til slutt beundret vi en vakker moské, men vi var ikke inn.

Inne 
En student
Vakker Moské

Det var et område med mange fine bygg, og vi gikk gjennom flere ganger. Til slutt satt jeg på en murkant og så på alt sammen. Så tok jeg et siste overblikk før vi gikk derfra.

Gjennom ganger
Pause
Siste overblikk

Så tilbake til hotellet. Senere ble det middag på en lokal restaurant. Det var en nydelig kveld, og det passet fint, for restauranten lå oppe på en takterrasse. Først så jeg på utsikten, solen var i ferd med å gå ned og farget himmelranden rødlig. Jeg så også øverste del av minareten.

Fin kveld
Så i minareten

Vi hadde fin utsikt mens vi spiste middag. Denne kvelden satt vi ved småbord. Som oftest stod det småretter på middagsbordet når vi kom. Hva restauranten het fikk jeg greie på da vi gikk og jeg  tok bilde. Damen på bildet brukte iblant trimstaver for sikkerhets skyld.

Satt ved småbord
Navnet på restauranten

Nå gikk noen av oss for å se minareten opplyst. Da vi nærmet oss, så vi et fototeam var  i gang og fotografere modeller. Nede direkte på bakken satt en meget ung pike kledd i hvitt og så ut som en brudepike. Der stod en bil, inni den satt også en festkledd ungdom, men eldre en hun som satt ute. Hun som satt i bilen så ut for å kjede seg. Men bakgrunnen for bildene var flott, den opplyste minareten. Vi fikk også fine bilder, for nå var en halv måne også dukket opp. Det ble en fin avrunding på kvelden.

Piken på bakken
Fin bakgrunn
 
Fortsettelse.

 
     

   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar