onsdag 11. september 2019

Reise i Usbekistan, del 1, september 2019

I går 10. september, kom jeg tilbake fra en 9- dagers tur i Usbekistan. Det er en sentralasiatisk republikk  som ligger sør for Kasakhstan og Aralsjøen. I landet bor rundt 29 millioner mennesker. Jeg valgte denne turen særlig fordi jeg hadde hørt om Silkeveien som i over 2000 år hadde gått gjennom Usbekistan.

Kart

Mandag 2. september møtte jeg på Gardermoen til oppgitt tid, og der traff jeg den norske guiden som skulle bli med på reisen. Mens jeg ventet på å gå om bord i flyet, så jeg ut på flere arbeidere som var i sving med å utvide flyplassen. Så var alt klart, og jeg fant min plass i det store Turkish Airlines- flyet. Vi lettet kl. 18. 05. Turen ville ta rundt fire timer.

Fullt arbeid på
Gardermoen

Ut til flyet

Flyruten
 Vi landet i Istanbul på den nye flyplassen der, og det er den største flyplassen jeg har sett, den var diger. Der ble det ventetid før vi skiftet over i et annet fly fra samme flyselskap som skulle fly oss til Usbekistan. Da vi landet i Tasjkent, hovedstaden i Usbekistan, hadde vi skiftet over til mandag, og vi hadde satt klokken fram tre timer. Lokal tid var 06. 15.

Fra flyplassen i Istanbul
 Vi var i Tasjhkent


På flyplassen ble vi hentet av buss og lokalguide, og kjørt til hotell Uzbekistan, et stort, fint hotell. Nå fikk vi noen timer til å sove, før det ble en sen frokost. Så skulle vi ut på bytur for å se Tasjkent som er Sentral- Asias største by.

Litt av hotellet
Utsikt fra mitt rom
Fra resepsjonen
Venter på avgang

Etter frokost tok vi plass i bussen, og kjørte av sted for å se byen. Jeg ble svært overrasket over at Tasjkent var en så moderne by med fine administrative bygg, ganske brede gater, og fine parker. Byen ble bygd opp igjen etter jordskjelvene, men mye arkitektur er gått tapt. Her var flere jordskjelv fra 1966 til 1968. Vi gikk til stedet for å se merket som viser senteret for jordskjelvet i 1966. Det gjorde stor skade, byen ble nesten helt jevnet med jorden. Det kom om morgenen før folk hadde gått på jobb. Mange omkom, minnesmerket over dem er kalt Mot. 

Episenteret
Minnesmerket

Så til den gamle bydelen der vi så Khasti Imam- komplekset med religiøse bygg fra 1400- og 1500- tallet. Vi så den flotte Barak Khan- madrasaen, det er en koranskole. Det er imponerende bygg, nå er bygget gjort om til et senter med kunsthåndverk med mye man kan bare se, eller kjøpe.

Flott område
På plassen foran
Gammelt tre på
området
En kvinne sover
i nærheten

Imponerende

Spennende å se 

Det var fint, varmt vær her i Tasjkent som er kalt "Østens stjerne". Neste vi besøkte var minnes merker over døde soldater, de var satt opp som lange vegger med søyler i fint trearbeid, og flere steder var plater med innrissede navn. Ganske nær var et staselig minnesmerke over de som ikke kom tilbake. Minnesmerket har et tydelig sovjetisk preg. Usbekistan var i 70 år en del av Sovjetunionen, og ble først selvstendig i 1991.

Fint tillaget
Minneplater
Fint med mye blomster
Minnesmerket
En fin park
Fortsettelse i morgen.


    
  



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar