søndag 22. september 2019

Reise i Usbekistan del 12, september 2019

I Samarkand hadde vi et besøk til. Vi skulle se en moteoppvisning i hjemmet til kunstneren Valentina Romanenko. Vi gikk inn i en bakhage, der lå huset hennes og vi gikk inn. Kunstneren tok imot oss, så gikk vi inn i et rom og satte oss på benker langs veggene. Vi skulle se et orientalsk moteshow.

Fra bakhagen
Oppvisningen startet

Vi fikk se klær i litt fremmedartet stil, så fikk vi se som et tablå, modellene brukte fantasirike klær i den forestillingen. Etter showet kunne vi handle klær, skjerf eller vesker for eksempel. Interessant å se alt sammen.

Viste klær

Så tablå

Så handle. Kunstneren til
venstre på bildet

Men nå var det på tide og dra til togstasjonen. Der ventet vi litt før vi gikk ut til toget og tok plass. Vi kjørte ut fra Samarkand kl. 18.00, fra byen som blir kalt "Jordens skjønnhet".

Fra togstasjonen

Klare til å ta plass

Det ble en fin tur med ekspresstoget. Solen var på vei ned og la sitt gylne lys over landskapet. Jeg så til og med en liten regnbue. Men på en ås var satt opp mye reklame, det var ikke så pent.

Kveldssol

Masse reklameskilt

En liten regnbue

Etter to timer var vi tilbake i hovedstaden Tasjkent, der vi var i starten på turen. Buss hentet oss og kjørte til hotellet. Vi sjekket inn på det vi bodde på sist, hotell Uzbekistan. Jeg tok en tidlig kveld, for neste dag skulle vi tidlig opp. Jeg hadde rom i 16. etasje og så på kveldsutsikten.

Kveldsutsikt

 Det var tirsdag 10. september og avreisedag. Vi skulle dra fra hotellet kl. 06. 00, så jeg var oppe grytidlig. jeg gikk til frokostsalen og tok en kopp kaffe, det var altfor tidlig for meg å spise frokost.  Jeg hentet bagasjen og sjekket ut fra hotellet. Jeg tok et bilde utenfor hotellet før vi dro. Fuglen vi ser er statue av en stork. På vei med bussen mot flyplassen, så jeg en av kvinnene med kost, hun var på vei til gaten hun skulle koste.

Utenfor hotellet

Klar å feie

Framme på flyplassen var det som vanlig streng kontroll, kun de som skulle reise fikk slippe inn. Vi reiste med samme flyselskap som vi kom, Turkish Airlines. Da tiden var inne, tok vi plass i flyet. Flykapteinen sa at flyturen til Istanbul ville ta 5 timer, han sa ikke hvorfor det var lenger tid enn da vi kom. Jeg var redd for at det var grunnet urolig luft.

Fra flyplassen i Tasjkent

Men turen til Istanbul gikk fint, ingen turbulens å snakke om. Etter litt ventetid tok vi plass i flyet til Oslo, alt gikk greit. Jeg hadde takket for turen med flere fra gruppen, men tenkte resten skulle jeg snakke med på Gardermoen ved bagasjebåndet. Da jeg kom dit, kom akkurat min koffert sigende, så jeg tok den, jeg så ingen av de andre, kikket på klokken og så at hvis jeg var rask, ville jeg nå toget som gikk om noen få minutter. Jeg gjorde det, og kom hjem raskere. Synd jeg ikke fikk takket alle for turen, det var en kjekk gruppe jeg hadde reist sammen med på den interessante turen i Usbekistan.

Vi drar fra Istanbul

  På vei mot Gardermoen

Da kan jeg føre opp Usbekistan som land nr. 32 på listen over land jeg til nå har fortalt om.


Usbekistan sitt flagg

1 kommentar:

  1. Hei Rigmor og takk for sist. Jeg har lest gjennom alle dagsreferatene og synes du har fått med mye. Det har vært interessant å lese gjennom, og jeg synes du også har fått med mange historiske facts. Det var en kjempefin tur.
    Hilsen Inger-Lise

    SvarSlett