lørdag 21. september 2019

Reise i Usbekistan del 11, september 2019

Etter en pause på hotellet, skulle vi søndag kveld spise middag i et privat hjem. Mens jeg ventet på avgang, måtte jeg beundre det dekorerte taket ved resepsjonen. Det var mørkt da vi kom fram til stedet vi skulle spise middag. Vi ble mottatt av eierne ute på gårdsplassen der det stod flere småretter på et bord.

Taket ved resepsjonen
på hotellet
På gårdsplassen til
stedet vi skulle spise

Vi gikk opp en trapp til matsalen i huset, der stod bordet klart. I rommet var mange fine ting, slik som glassene vi brukte ved middagen. Vi fikk høre at eieren av huset hadde vært noen år i Amerika og tjent seg opp penger, så dro han tilbake hit og bygde dette huset.

Fin stue
Pene glass, og tekopp
Middagen i gang

Hva vi spiste har jeg ikke notert, men det var sikkert småretter som vi ofte fikk servert. Personlig var jeg svært forsiktig med hva jeg spiste, dermed var jeg frisk hele turen. Men jeg syntes det var spennende å besøke et privat hjem som dette. Da måltidet var over, gikk vi ned trappen og ut til bussen.

Vi drar fra huset

Nå kunne den som ville bli med guiden til Registanplassen og se den opplyst. Jeg ble med, og det angrer jeg ikke. Det var utrolig fint å se. Det ble en flott avslutning på kvelden.

Fra Registanplassen
Som å se inn i
et eventyr

Neste morgen var mandag 9. september, og etter frokost sjekket jeg ut fra rommet. Mens jeg ventet på avgang, tok jeg bilde utenfor hotellet og inne i resepsjonen. Det var grått vær og litt kjølig denne dagen.

Ved hotellet
Fra resepsjonen

Vi skulle ta tog tilbake til hovedstaden, men først skulle vi besøke en silketeppefabrikk. Kl. 10.00 startet vi og jeg så gatelivet var i gang, trafikken ganske tett, taxiene var gule. Et sted dro unge gutter på fullastede vogner. Så var vi framme ved fabrikken.

Trafikken i gang
Fulle lass
Vi er framme,
lokalguiden fremst

Først forklarte sjefen om prosessen fram til et ferdig teppe. Om innfarging av silken med naturfarger, om tråden, mønster og veving. Så fikk vi gå rundt og se på vevingen, mange unge kvinner satt ved vevene. Her skulle være ansatt rundt 200. Utrolig innviklede mønstre pluss mange tråder å holde styr på. Da jeg stod ved et vindu og så på veverskene, og kikket ut, satt en liten fugl og kikket inn.

Sjefen forklarer

Det veves
Veversker

Vanskelige mønster
 Fuglen titter inn

Men nå skulle vi få se de ferdige teppene. Det var det ene kunstverket etter det andre, mange tepper både små og store. Jeg kunne godt ha tenkt meg ett på en vegg som egnet seg til noe slikt. Men det er litt mye å dra på.

Flotte motiv
Tenk for et arbeid!
Vakkert motiv
Også orientalske
tepper

Så gikk vi inn i et stort rom, nå skulle vi få se de store teppene mens vi satt og drakk en kopp te. Det var litt av noen store, fantastiske tepper. Prisen var naturligvis til å besvime av, men tenk for et arbeid som ligger i et slikt stort teppe. De var nydelige, men jeg hadde aldri latt noen gå på det, jeg måtte hatt en stor nok vegg. Under drikker jeg te og ser på de store teppene. Men bilde av teppene ble dessverre uklare. Det var sikkert ikke godt å ta bilde med tekoppen i hendene. Men interessant besøk.

Ser på de store teppene

Nå dro vi til Registanplassen med de fine madrasaene. Vi skulle se Ulugbek Madrasa  som ble bygd ca. mellom 1417- 1422. Vi så den fine inngangsporten, øverst lignet mønsteret på en hestesko pyntet med dekorative ornament. På hver side høye, slanke minareter. Vi var inn og så på moskeen der innredningen lignet på materiale i gull. På sidebygninger var undervisningsrom, og rom der student ene hadde bodd. Dette hadde vært et av de mest prestisjefylte universitet i muslimsk Sentral- Asia i det 15. århundre.

Framme ved
Ulugbek Madrasa
To minareter
Fra moskeen
Gullfarget også taket
Fra området

Nå hadde det dessverre begynt å regne. Jeg hadde ikke med verken regnkappe eller paraply på turen, men knytte på meg et rosa skjerf så ikke håret skulle bli klissvått. Jeg så en i gruppen hadde med en florlett regnkappe, og bestemte meg for at en sånn tynn sak skulle jeg heretter ha med på alle turer. Men nå skulle vi inn et sted og spise lunsj. Etter lunsj hadde det lettet. Et par damer viste fram de fine skjerfene de hadde kjøpt.