torsdag 19. september 2019

Reise i Usbekistan del 9, september 2019

Før middag skiftet jeg til enkle klær, for vi skulle ikke noe spesielt denne kvelden. Middag spiste vi på hotellet. Da den var over, slo flere av oss single damene oss sammen og spaserte i byen og tenkte vi ville finne en bar der vi kunne avslutte kvelden med et glass vin. Da så vi det var en del folk som gikk opp en trapp og inn i det vi mente måtte være en restaurant, og vi gikk opp trappen, men stusset litt for alle var så stivpyntet. Men vi ble vinket inn og budt opp til dans og svinget oss på dansegulvet.

I resepsjonen
før middag
Middag på hotellet

Vi havnet på
dansegulvet

Jeg så meg rundt, store blomsteroppsatser, festkledte mennesker, et orkester spilte. Hva var dette? Så løftet jeg blikket til scenen. Der satt et brudepar. Dette var et bryllup! Dansen fortsatte, men nå ble vi anvist plass mellom stivpyntede gjester ved et bord. Vi ble tilbudt mat, men jeg smakte den ikke. Jeg var irritert på meg selv som ikke hadde pyntet meg nok, jeg trodde det var bare middag på hotellet, og kanskje til en enkel bar. Og her hadde jeg havnet opp i et bryllup i Samarkand.

Blomsteroppsatser
På scenen et brudepar

Hvorfor tok jeg ikke på finere klær? Men hvem kunne ane dette, å dumpe opp i et bryllup her i Usbekistan. Jubelen og dansen fortsatte. Vi la merke til at gjester gikk opp til brudeparet med penge gaver. Vi norske ble raskt enige om å gå opp til scenen med en gave og gratulere. Jeg fant fram noen sedler og gikk opp da det var min tur, la diskret gaven på bordet og gratulerte. Da ble det tatt bilde, men det har jeg ikke fått tak i. Noen stivpyntede damer i glitrende kjoler hilste på oss, om det var bruden eller brudgommens nærmeste aner jeg ikke. De smilte  og kvitret på sitt språk.

Festen fortsatte
Brudeparet
Damer i glitrende kjoler

Vi satt en stund ved et bord, og vi ble igjen bydd opp til dans, men nå følte vi at vi måtte forlate bryllupet, vi var rett og slett ubudne gjester, men de andre behandle oss som æresgjester.  Da jeg kom ut og ned trappen, la jeg merke til en stor plakat nede på plassen ved trappen. Der så vi hvem som giftet seg. Med en fantastisk og svært overraskende opplevelse gikk vi tilbake til hotellet.

Bord med bryllupsgjester
Plakat med brudeparet

Søndag morgen spiste jeg frokost i et spesielt frokostrom. Taket i brunt treverk, ned hang stilige lysekroner, men det spesielle var dekoren på en vegg, der hang to jakker til pynt. Det var første gang jeg hadde sett. Dagens program skulle starte kl. 09. 30, mens jeg ventet på avgang tok jeg bilde av hotellinngangen.

Frokostrommet

Fra hotellinngnagen

Samarkand er den nest største byen i Usbekistan med rundt 400 000 innbyggere, flertallet er tad- sjiker. Byen var et viktig knutepunkt på Silkeveien, og er en av de eldste byer i Sørøst- Asia. Sam- arkand kan vise til en 2500 lang historie, og ulike statsdannelser har hatt makt her. Men byen har vært viktig for handel og kultur, men har hatt perioder med  nedgang og forfall. Vi startet dagens program på Registanplassen som sies å være en av verdens vakreste plasser. Den er omgitt av tre digre musli- mske madrasaer, koranskoler. I sin tid var dette Timur- rikets offisielle sentrum. De store flatene med fine mønster særlig i blått og grønt, var imponerende.

Vakre flater
Se på farge og mønster
Imponerende


   Vi gikk opp trappen til Zhahi Zinda, de dødes by. Det er et kompleks med mausoleer og andre rituelle bygg langs en smal gate. Her er rundt 20 gravmæler fra 1200- 1400- tallet, mange er fint dekorert. Flaten på inngangsporten er innlagt med kakler, det er fargerike fliser. Det er mange pilegrimer som besøker dette stedet. Vi ruslet rundt på stedet, og jeg syntes det var litt underlig å gå her i en slags by bygd for de døde.

Til De dødes by  
  
Ganger

 Fra gaten

Utrolig å se

Vi gikk ned trappen til Registanplassen igjen. Nå skulle vi se Bibi Khanum- moskeen. Den ble satt opp til ære for Timur Lenk. Moskeen fikk store skader etter jordskjelvet i 1897, men ble sist restau rert på 1970- tallet. Moskeen skal være Sentral- Asias største, og skal også være den flotteste i den muslimske verden. Jeg syntes moskeen var virkelig flott med vakker mosaikk i dekorativt mønster.

Vi gikk ned denne trappen
Flott moské
Dekorative mønster
Fra bygget

Fint å se

Fortsettelse.


   
   
 

1 kommentar: