onsdag 23. oktober 2019

Om Estland, oktober 2019

Det tredje og siste av de baltiske statene vi skulle besøke var Estland, vi var på vei dit, men skulle først gjøre en liten svipp innom Latvia for å se et kjent slott. Vi dro fra Litauen og kjørte nordover, men så svippet vi innom til Latvia igjen for å se det kjente Rundale slott. Slottet stod ferdig i 1740. Keiserinne Anna hadde utnevnt sin yndling Ernst Johan til hertug av Kurland. Hun sendte masse kunstnere fra St. Petersburg for å innrede slottet. Kun et år tok det å innrede slottet og hertugen kunne flytte inn. Nå besøkte vi slottet som var flott, og salene i slottet var utrolig fine.

Rundale slott
Fra en sal

Vi skulle også overnatte i Latvia og kjørte til Sigulda, her ligger Latvias første nasjonalpark Gauja. Her ruslet vi rundt og så på parken, også et middelalderslott så vi . Vi overnattet i et spesielt hotell med halmtak i Sigulda.

Middaelalderslottet
Hotellet i  Sigullda

Onsdag 18. juli kjørte vi fra Latvia igjen, og nå kjørte vi mot grensen til Estland som var det tredje og siste av de baltiske statene. På grensen vekslet vi om til landets valuta som da var Kroon. Så kjørte vi inn i republikken Estland.

Kart over Estland

Estland er den minste og nordligste av de baltiske statene. I 1991 ble det folkeavstemning i Estland, og det ble et stort flertall av ja for å løsrive seg fra Sovjetunionen. Nå kjørte vi gjennom et velstelt landskap, iblant lyste åkrer med raps opp med kvikk gulfarge.

Åkrer med raps

Så kjørte vi inn i Estlands eldste by Tartu, og vi sjekket inn på hotell London. Senere var vi på rundtur i byen. Tartu er den nest største byen i Estland. Byen er den mest prestisjefylte når det gjelder utdanning. Universitetet ble grunnlagt av kong Gustav II Adolf av Sverige i 1632. Da jeg så universi tetet, trodde jeg først det var et slott.

Fin by Tartu

Stilig universitet

Vi var inn i universitetet og fikk orientering, og se oss om. Her var 11 fakultet og 18 000 studenter. Vi fikk se fengselsrommet, vi gikk flere trapper opp, og øverst lå rommet der ulydige studenter måtte sitte ene og alene. Hvor mange dager var etter hva studenten hadde gjort. Rommet var svært enkelt, på murveggene så jeg ting studenter hadde rablet mens de satt her. Men dette rommet var ikke i bruk lenger, det var før i tiden.

Fengselsrommet

Vi var på byvandring i Tartu som har en stolt historie på flere områder. Det var her legene var de første til å bruke gummihansker, og skal være første sted de startet med sykepleiersker. Og her var det i sin tid russerne utførte den første hjerteoperasjonen. I bybilde syntes jeg Rådhuset i byen var fint.

Rådhuset i Tartu

Senere på dagen var privat, og vi ruslet rundt og så på den fine byen. Et sted så jeg et smalt, hvitt hus hadde begynt å lute til ene siden og minnet litt om det skjeve tårn i Pisa. Vi gikk også til det søte rådhuset og så på fontenen, og hørte klokkespillet. Det var en fin kveld å sitte på utekafé.

Huset luter litt
Foran Rådhuset
   I Tartu

Torsdag 19. jule kjørte vi videre fra Tartu, nå med retning hovedstaden Tallinn. Vi kjørte blant annet gjennom fint jordbrukslandskap, så stoppet vi for å spise lunsj på et sted som tidligere var en mølle.
Så siste strekningen til Tallinn, en sjarmerende by.

Nå kafé
Fin by Tallinn

Vi var på byvandring, både med guide, og senere privat. Da ruslet vi rundt i gamlebyen med gamle hus og steinlagte gater. Tallin er mest kjent av de baltiske stater fordi den har vært lengst åpen mot Vest- Europa. Estlands språk ligner på finsk. Det har 14 kasus, men ingen artikler, og uttales som det skrives.

Regjeringsbygget
Fra gamlebyen
I Tallins gamleby

Neste dag kjørte vi videre mot badebyen Pärnu. Da vi nærmet oss, stoppet vi for å se på den 7 km lange sandstranden, den er selvsagt svært populær. Så kjørte vi inn i byen som er kjent for sine flere hundre år gamle fine trehus og villaer.

Fra stranda ved Pärnu
Gamle trehus

Pärnu syntes jeg var en idyllisk by. Vi kjørte videre og spiste lunsj på en russisk restaurant som egentlig var det gamle posthuset fra 1384. Dette var siste dagen i Estland. Vår baltiske reise var snart over. Nå satte vi kursen mot Riga og flyplassen der.

Pärnu en fin by
Pause på veien, sammen med
damen fra Stranda

Da var vår reise i de tre baltiske stater over. Vi hadde startet i Latvia, så Litauen, og til sist Estland. En svært lærerik reise. Nå fører jeg opp Estland som land nr. 39 jeg har besøkt.