søndag 6. oktober 2019

Musikk kjøpt i utlandet, oktober 2019

Før var jeg flinkere til å kjøpe musikk når jeg var på reiser, nå kjøper jeg vanligvis kun når jeg får tilbud. Før var det mest kassetter, etter hvert ble det CD-er. Iblant lytter jeg til musikken. Da samler jeg dem sammen, legger dem i stuen og lytter til den som ligger nærmest, ikke etter hvor eller når den ble kjøpt. Det knytter seg minner til musikken. Den første jeg hørte denne gangen er fra Sør- Afrika. Jeg husker godt da jeg kjøpte den. Vi var på en to-ukers rundreise i Sør- Afrika i høstferien i 2003. Vi besøkte en nedlagt gruveby, og da vi så oss rundt der, hørte jeg plutselig en nydelig sang strømme ut fra en liten butikk. Jeg gikk inn og spurte hvilken sang det var, og ekspeditøren viste CD-en. Jeg kjøpte den, det er en gruppe som synger mange fine sanger, men jeg venter alltid på den sangen jeg liker best. Sangen er både vakker, og egentlig litt rørende.

CD-en

Vi hadde vært i området ved Pretoria, og skulle videre på Garden Route.Vi kom til gullgraverbyen de startet i 1870, men ble nedlagt i 1970. Nå er det turister som er på besøk. Vi besøkte også en strutsefarm og der måtte jeg selvsagt sitte på en struts, men våget ikke å ta del i strutseløpet.

Rett før besøket i
gruvebyen
Kort fra Pilegrims Rest
Stakkars struts


 Neste CD jeg spilte var fadosang fra Portugal. Tre av oss var en uke i Lisboa i 2013, og bodde i gamlebyen Bairro Alto. Her var mange restauranter, også denne fado-restauranten der vi spiste middag en kveld. Vi fikk bord nær scenen der det ble fadosang. En staselig, voksen dame sang først, og hun kom bort til bordet og pratet med oss etterpå. Jeg kjøpte en CD med henne.

CD- platen

Fadogruppen og kvinnen
som sang
I gamlebyen i
Lisboa

Neste gang jeg spilte var platen jeg kjøpte i Skottland. Jeg var der på en ukes rundtur sommeren 2014. På denne turen kjøpte jeg platen. Først bilde av CD-en, så bilde tatt i Orban, en by ved kysten. Så bilde av en kar i flott kilt som stod og spilte et sted i byen Inverary.

CD med skotsk
musikk

 I Orban
Flott kar i
Inverary

En ettermiddag spilte jeg CD- en jeg kjøpte på Island da vi var på besøk og rundreise sommeren 1998. Det er en gruppe som synger islandske sanger. På denne turen så jeg mye av det Island er kjent for, blant annet lava, fosser og varme kilder.

Islandsk folkemusikk
Mye lava
Fra Geysirområdet, 
her Strokkur
Ved Gudefoss

Neste CD jeg spilte kjøpte jeg i New Orleans. Vi var på kjøretur i Sørstatene i USA sommeren 2015 og startet derfra. Vi var noen dager i New Orleans og var da blant annet på båttur på Mississippi- elven. Om bord spilte et jazzband og med dem kjøpte jeg CD-en.

CD- en

Hjulbåten

CD- en er kjøpt

I New Orleans

Neste plate ble kjøpt på Cruise i Karibia. Turen startet med noen dager i Florida, så på cruise der vi var på land på flere øyer. Da vi var på privat rundtur på øya St. Thomas kjøpte jeg CD-en med karibiske rytmer med en kar som skulle lære meg å spille på trommer. Det gikk ikke så bra, men jeg kjøpte CD.

CD- en
Startet i Florida
Så Cruise
Fint på St Thomas
Så prøve trommer med han 
jeg kjøpte CD av
 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar