mandag 21. oktober 2019

Om besøket i Latvia, oktober 2019

Om land jeg har besøkt vil jeg nå fortelle om de tre baltiske landene. De stod på planen sommeren 2007. Først om Latvia som var det første landet vi besøkte. Latvia er et av de tre baltiske landene og ble grunnlagt i 1918. Men ble etter hvert okkupert av både Russland og Tyskland. Republikken Latvia ble selvstendig i 1991.

Kart over Latvia

I hovedstaden Riga bodde vi på hotell Koventa Seta som lå sentralt i gamlebyen. Riga har en svært malerisk gamleby som er kjent for sine middelalderbygninger.

Flotte bygg
Bygg med fine
utsmykninger

Riga ble grunnlagt i 1201,og er kjent for den fine gamlebyen. Nå har byen rundt 750 000 innbyggere. Vi var opp i et tårn og hadde god utsikt til byen. De avlange bygningene vi ser på bildet er fra fisketorget.

Fin utsikt
Riga er en fin by

Etter å ha blitt guidet rundt, hadde vi privat tid og ruslet rundt i byen. Da var vi blant annet inn og så på fisketorget. Vi passerte også Frihetsmonumentet. Da vi kom tilbake og passerte dette monumentet, var det stort politioppbud for den tyske utenriksministeren var på besøk og skulle nå legge ned krans på monumentet. Vi stoppet og så på seremonien.

Frihetsmonumentet

Ved Fisketorget

Krans blir nedlagt
ved Frihetsmonumentet

Velkomstmiddag spiste reisegruppen samlet på en spesiell restaurant som het Lido. Der ble det også vist folkedans, og etterpå ble flere av oss budt opp til dans.

Folkedans på Lido
Svingom i Riga

Vi ble kjent med en kjekk dame fra Stranda, og etter middagen gikk vi tur i gamlebyen i den fine sommerkvelden. Da passerte vi en gammel port de kalte Svenskeporten. I 1629 var dette området en stund under svensk styre. Senere avsluttet vi kvelden på en utekafé.

Svenskeporten
Fin kveld i Riga

Neste morgen kjørte vi videre fra Riga. Vi kjørte mot Jurmala, en by som er en populær badeby i Latvia. Den ligger ved Rigabukten, og nå stoppet vi for å se på badestranden. Det var litt grått denne dagen.

Fra badestranden

Jurmala var en fin, liten badeby. Vi ruslet litt rundt i byen og jeg handlet litt. Valutaen het da Lat. Byen var alt for over 150 år siden et kjent bade- og rekreasjonssted. Hit reiste ofte det russiske aristokratiet.

I Jurmala
Hit kom storfolk
før i tiden

Nærmere stranden var kunstnere i full sving med å lage kunstverk i sand. Noen av dem var store. Grunnen var at neste dag skulle det være stor sommerfest i byen.

Kunstnere i sving

Vi kjørte fra Jurmala og videre gjennom Latvia og så mye skog, men også dyrket mark og åkrer med rug og hvete, jeg så mange små sjøer. I Latvia skal være over 3000 sjøer. Jeg så også stork og storkereir. Vi stoppet i en liten by som het Liepaia, der ble det lunsjpause på et sted som på norsk het: Den gamle kapteinens hus. En av landets mest kjente restauranter. Bygningen er fra 1700- tallet.
Etter lunsj kurset vi mot neste baltiske land.

Restauranten

Fra Liepaia

Da kan jeg føre opp Latvia som nr. 37 av land jeg har besøkt.