onsdag 9. oktober 2019

Starten på oktober 2019

Høstmåned nr. 2 er i gang. Jeg snudde om på kalenderne til oktober og måtte beundre bildet som en har malt med munnen, det er ikke til å tro. Et vakkert høstbilde, men det er vondt å se og vite at personen er så handikappet.

Malt med munnen

Den andre viser førerhunder, hundevalper som trenes opp til å hjelpe blinde. Det er også trist å tenke på, men fint at vi kan kjøpe kalendere og støtte en gruppe med vår lille skjerv.

Valpene skal bli
førerhunder
  

Vi har startet på andre uken i andre høstmåned. Det viktigste som har skjedd på idrettsfronten har Karsten Warholm stått for. I VM i Doha slo han alle de beste løperne i verden og ble nr. 1 i 400 meter hekk. Jeg så løpet direkte i tv, og han kom som en kule og raste over mål. Først satt han på banen og trodde nesten ikke sin egne øyne da han så på resultatlisten.

Karsten spurtet i mål
Han vinner overlegent

De norske som var til stede jublet selvsagt, og nå gav en av dem vikinghjelmen sin til Warholm i det han startet seiersrunden. Han løp med det norske flagget rundt skuldrene og ble hyllet. Det fortjente han. La meg igjen minne om at han er sunnmøring og kommer fra området ved Ulsteinvik.

En ekte viking
Norges stjerne nr. 1

 Ellers går høstdagene sin vante gang. Jeg har lest selvbiografien til Michelle Obama, den tidligere amerikanske presidentfruen og førstedame. Interessant å høre om hennes liv. Nå er jeg i gang med å lese trilogien om Gutten av den islandske forfatteren Jón Kalman Stefánsson. Boken har fått gode kritikker. Jeg er ikke ferdig med boken, men så langt synes jeg at boken er helt spesiell. Forfatteren skriver godt, men på en litt uvanlig stil. Det gjør boken spesiell.

Boken om Gutten

 Været har vært skiftende i starten på oktober, det har vært dager med sol, men er blitt betydelig kaldere. Det har vært mye høstvær med regn, slik som i skrivende stund er det grått og regn. De første minusgradene jeg registrerte var søndag, da viste måleren om morgenen - 3 grader. Men jeg håper på en mild høst. Bildet under ble tatt i går.

Høst, grått og to grader
 

      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar