fredag 18. oktober 2019

Om India, del 2, oktober 2019

Torsdag 9. november skulle vi videre fra Ranthambore. Men først skulle vi grytidlig opp for å besøke en borg oppe på en ås. Først kjørte vi inn til Tigerreservatet, men nå gikk vi opp mange trapper til toppen av åsen og så en borg. Så gikk vi innover terrenget der lå blant annet et lite hindutempel for elefantguden Ganesja. Tempelet så svært beskjedent ut, og apekatter satt på taket og på plassen utenfor. Den som ville kunne gå inn og overvære en "messe", og jeg gikk inn. Da de var ferdig, var det mulig å bli velsignet ved en liten seremoni der man fikk et oransje "armbånd" på venstre håndledd. Det måtte man ikke ta av. Jeg var med på notene, og senere gikk jeg med armbåndet lenge, men tok det til slutt av og nå er det i albumet mitt fra turen.

Utenfor "tempelet" med
"armbåndet" på venstre hånd

Så tilbake til hotellet der vi spiste frokost og slappet av i hagen før det var tid å dra til togstasjonen. Nå tok vi toget til Bharatpur, det tok 2,5 time.Spesiell togtur, nærmeste passasjerene var en storfamilie som skulle til et spesielt tempel i Dehli for å be. Da vi var framme, tok vi inn på palasset som tilhørte maharajaen av Bharatpur, Laxmi Vilas Palace.

Fra hagen før avreise
Her overnattet vi
i Bharatpur

Her spiste vi middag i vakre omgivelser ute i hagen under stjernehimmelen. I dette palasset bodde enda noen av maharajafamilien. Neste morgen sjekket vi ut fra det fine stedet, reisen skulle fortsette.

Foran det fine stedet,
klar for avreise

Men før vi reiste fra Bharatpur skulle vi besøke en fuglepark. Der tok vi plass i sykler, to i hver, så ble vi syklet rundt av eksotiske, indiske karer. Flere fine idyller, men et sted syklisten stoppet og pekte, så vi at der var fult av store flaggermus som hang der etter halen.

Klar for sykkeltur

Flere fuglearter
Esj, flaggermus

Vi ble hentet av bussen, og nå kjørte vi mot Agra. På reisen så jeg ofte kvinner i arbeid, og de livet ellers opp i landskapet med sine fargerike sarier. På veien ble det stopp for å se moguldynastiets mektigste steder, Fathepur Sikri. Mogulherskeren Akbar bygde en by her, flyttet til og med et fjell og fikk laget en kunstig sjø. Men de forlot stedet etter bare 14 år. Man vet ikke sikkert hvorfor, men tipper det var mangel på vatn.

Fargerike sarier
Fra den forlatte byen

I Agra sjekket vi inn på Mulgal Sheraton. Middag spiste vi på hotellet, oftest var det buffé, jeg likte godt maten i India. Men neste morgen skulle vi se det som var et av målene for denne turen. Jeg så Taj Mahal. Et utrolig vakkert bygg. Et av verdens underverker. Vi måtte ta av skoene og ta på noen silkelignende tøfler da vi skulle nær bygget. De tok jeg med hjem som et minne. Nå er de i albumet om turen.

Taj Mahal

Han sparte ikke på noe mogulherskeren da han bygde dette minnesmerket over sin kone da hun døde i barselseng, hun skulle ha sitt 14. barn. Et magisk bygg som tatt ut av en legende.

På den berømte benken

Etter å ha tatt gruppebilde foran det unike bygget, dro vi for å se et helt annen sort bygg. Det var Agra fort, bygd i sandstein. Agra var stormogulenes residensby på 1500 - og 1600- tallet. Audiensrommet hadde 55 søyler.

Agra Fort

Fra audienssalen

Siste besøket i Agra var på Moder Theresas barnehjem. Den albanske nonnen som viet sitt liv til de fattige og mest elendige i India. Vi så de små barna stod oppi sengene sine, det stod på svært høy og skingrende musikk. Men det som forundret meg var at nær de små barna var også voksne, der var også tilbakesatte og sinnslidende. Jeg så en voksen mann med en liten lekebøtte og spade. Jeg så to nonner. Men vi må huske at de gjør en enestående jobb, de små hadde ellers havnet på gaten. På området statue av stifteren.

Moder Theresa

Søndag 12. november tok vi tog videre fra Agra. Nå kjørte vi på 1. klasse og som var av de beste i India som har verdens største jernbanenett. De hadde da 7000 togstasjoner, og 11 millioner passasjerer gikk på og av hver dag. Vi gikk av toget et sted som het Orcha, der så vi flere gamle bygg, noen var begynt å forfalle, men blomster pyntet opp. Så kjørte vi videre med buss, men stoppet i en landsby og så på folkelivet.

Fra Orcha
Gateliv i landsby

Siste stedet vi skulle besøke i India var Varanasi, dit tok vi fly. Der sjekket vi inn på hotell Taj Ganges, et fint hotell. Varanasi er Indias helligste by. Neste morgen som var tirsdag 14. november dro vi grytidlig ned til elven Ganges. Vi gikk om bord i en robåt, der fikk vi av lokalguiden utlevert hver sin liten kurv med et levende lys. Da vi kom lenger ut på elven satte vi kurven ut på vannet. Nå så vi soloppgangen over Ganges.

Kurven med lys
Soloppgang over Ganges

Nå ble vi rodd langs elvekanten og så på livet langs elven mens vi hørte messingen fra "prestene" på land. De messet til gudenes ære. Utrolig å se livet langs elven, pilegrimer strømmet ned til elvebredden, mange stod uti elven. Noen tok rituelle bad, og de ba. Vi var tilbake på Ganges om kvelden, men det som foregikk da, syntes jeg var trist å se, så det hopper jeg over her.

Livet langs Ganges
bredder i Varanasi
Fra roturen
på Ganges

Senere kjørte vi til en landsby ved Varanasi der vi besøkte blant annet en skole. Vi var inn i et klasserom og så på undervisningen, litt uvant at barna satt på gulvet.

En skoleklasse

Neste dag var avreise, men først besøkte vi et tempelområdet, her det sies Buddha holdt sin første tale. Så dro vi til flyplassen og tok fly til Delhi. Der spiste vi avskjedsmiddag på et hotell, og om kvelden reiste vi fra Delhi, via Wien og til Oslo. En fantastisk rundreise i India var over.

Fra tempelområdet

En interessant tur i India

Rundturen i India var en stor opplevelse. Og nå kan jeg føre opp India som nr. 36 på listen over land jeg har besøkt.