fredag 11. oktober 2019

Om Vietnam, oktober 2019

Jeg vil fortelle om rundreisen i Vietnam i februar 2004. Vi reiste først med fly til Stockholm, derfra fly til Bangkok, og til slutt fly siste biten til Vietnam.

Kart over Vietnam.

I hovedstaden Hanoi, sjekket vi inn på Hilton Opera hotell som lå i sentrum. Om kvelden var det velkomstmiddag på en populær vietnamesisk restaurant, der det også var underholdning med viet- namesisk sang og musikk. På første bildet under ser vi Operaen til venstre, til høyre er hotellet.

Hotellet til høyre
Underholdning

Første dagen var det tur rundt i hovedstaden Hanoi, det var grått vær denne dagen. Vi så blant annet mausoleet til Ho Chi Minh, og en kjent pagode som hadde en historie. Den ble bygd av en mann som ikke så ut for å bli far. Så skjedde underet, han fikk en sønn. Som takk bygde han denne pagoden. Iblant sier de tempel, iblant pagode.

Foran mausoleet
Enpelarpagoden

Vi var også på museum, og avsluttet før lunsj med et besøk i Litteratur- tempelet som var til ære for Konfucius som var en kinesisk lærer og filosof (551- 479) før Kr. Han la stor vekt på sed og skikk, samt dyder som godvilje, samhørighet, balanse og harmoni.

Fra tempelet

Vi ble kjørt til en annen del av Hanoi, der spiste vi lunsj i privathjemmet til en de kalte "Generalen". Han hadde tatt del i to kriger, jeg så medaljene hans hang på en vegg. Vi fikk servert mange små- retter, og Generalen kom selv rundt og spanderte en skvett av noen lokale, sterke dråper.

Lunsj hos Generalen

Resten av dagen var privat, og da gikk vi blant annet tur i gamlebyen, et sjarmerende sted. I gatene ellers i Hanoi var stor trafikk, mest med mopeder, jeg hadde aldri før sett så mange mopeder i bygater før.

Fra gamlebyen
Trafikk i Hanoi

Turen i Vietnam gikk videre, vi kjørte mot Halongbukten. På veien dit stoppet vi ved en rismark og gikk ned dit og så på hvordan de plantet ris. Det var interessant.

Fra en rismark

Vi overnattet i Hong Gai ved Halongbukten. Der var vi på tur med en stor skute på bukten som nå er nasjonalpark. Det ble en flott tur der vi så fjellformasjoner som lignet også på menneskeansikter.

Fra Halongbukten
Pussige formasjoner

Vi dro tilbake til Hanoi der vi overnattet på samme hotell. Neste morgen tok vi fly fra hovedstaden, flyturen til Danang tok en time. Fra flyplassen kjørte vi først ut til Sør- Kinahavet der vi kom til en lang sandstrand. Det var på denne stranden de første amerikanske soldatene kom i land under Vietnamkrigen. Men nå var det bittesmå fiskebåter som kom inn med fangst. De red på bølgene så de kom seg inn på stranden. Når de kom i land, løp flere til for å bære båten lenger opp på stranden og fangsten sortert.

Bittesmå fiskebåter
 Båten trygt på stranden

Så tilbake til bussen, og vi kjørte til den lille byen Hoi An. Her gikk vi først tur i gamlebyen, og tur langs kanalen der palmene pyntet opp. Hoi An er Vietnams eldste by, og det sies at "landets vugge" stod her.

Fra kanalen i Hoi An
I Hoi An

Vi sjekket ut fra hotellet i Hoi An og kjørte først innom et marmorsliperi, så videre på Mandarinveien  til Marmorberget der vi gikk opp til toppen, der hadde vi fin utsikt bort til Metallberget. På vei ned fra berget passerte vi en buddhastatue.

Utsikt til Metallberget

Passerte buddhastatue

Vi kjørte videre til Hue, en av Vietnams gamle keiserbyer, der tok vi inn på Hotell Saigon Marin. Ettermiddagen var privat, og da tok vi to hver sin sykkeltaxi og i bedagelig tempo passerte vi broen over Parfymeelven. Om kvelden ble det felles middag med mye god og lekkert presentert mat.

Sykkeltaxi over broen
En av rettene

Neste morgen spiste vi frokost i den flotte hotellhagen, før vi besøkte Den forbudte by. I 1802 ble landet samlet under keiser Gia Long. keiseren bodde her i The Imperial Palace. Senere på dagen var vi på båttur på Parfymeelven.

Her spiste vi frokost
Fra Imperial Palace
Tur med spesiell båt

Om kvelden tok vi fly til Saigon og sjekket inn på hotell seint på kvelden. Neste morgen var onsdag 18. februar. Først kjørte vi ut fra Saigon, for vi skulle se tunellene FNL- soldatene hadde gravd i all hemmelighet under Vietnamkrigen. Etter 1,5 time var vi framme og fikk først orientering, så viste en   ung mann oss rundt og forklarte, vi så også en av de hemmelige utgangene, pluss den som ville kunne gå gjennom en hemmelig gang. De var mørke og trange.

Hemmelig utgang
Jeg har krøpet gjennom
en tunnel.

Utflukten med buss gikk videre mot grensen av Kambodsja. Der skulle vi besøke det spesielle tempelet til Cao- Dai sekten. Sekten hadde fire messer pr dag, kl. 06.00, kl. 12.00, kl. 18.00 og den siste kl. 24.00. Vi gikk inn, opp en trapp, og fikk stå på et galleri og se på en messe. Det var noe av det merkeligste religiøse bygg jeg har sett, og jeg har sett mange typer. Innredningen, inntoget, plasseringen av menigheten, og hele den messende sangen som var monoton. Messen var fortsatt i gang da vi måtte gå. Vi kjørte tilbake til Saigon.

Tempelet

Innredningen spesiell

Menighetens plassering
helt uvanlig

Neste dag var vi blant annet på rundtur i byen Saigon, og besøkte blant annet det tidligere presidentpalasset, nå kalt for Gjenforeningspalasset. Vi besøkte også Krigsmuseet. Om kvelden var vi på tur på Saigonelven i solnedgang, og var på land Bin Quo der vi spiste middag og så et kulturshow.

Presidentpalasset
Båttur i solnedgang
på Saigonelven

Neste dag var også fullt program i Saigon. Vi ble fraktet ut til en øy i Mekongdeltaet der vi blant annet så en tropisk frukthage. Vi var også på padletur i små kanoer på en sideelv, padleren satt framme på båten, vi var to i hver båt, unntatt en svenske som var så høy og kraftig at han måtte ha en kano alene med padleren. Lunsj spiste vi i My Tho, og fikk servert Elefantørefisk som er spesialitet i Mekongdeltaet. Om kvelden ble det avskjedsmiddag på et annet hotell som het Rex.

Elefantørefisk til lunsj
Klar for avskjedsmiddag
på hotell Rex i Saigon

Neste morgen reiste vi med fly fra Saigon til Bangkok. Der hadde vi noen timer i byen før vi dro med fly videre til Stockholm og derfra siste biten til Oslo. Rundturen i Vietnam ble en stor opplevelse. Under ser vi det vietnamesiske flagget. Den femtaggede, gule stjernen symboliserer de intellektuelle, bøndene, arbeiderne, handelsfolkene, og soldatene. Den røde fargen på flagget symboliserer nasjonens blod og revolusjon.

Da kan jeg føre opp Vietnam som nr. 35 på listen over land jeg har besøkt.