torsdag 17. oktober 2019

Om India, del 1, oktober 2019

Et av landene jeg har besøkt er India. Det ble en to ukers rundtur i november 2006 med Temareiser. Vi reiste fra  Oslo via Wien og til New Delhi der rundturen startet. Republikken India er det største landet i Sør- Asia. Her skal jeg bare ta med litt av det vi opplevde i India.

Kart over India

New Dehli er hovedstaden i India, og vi startet første besøk torsdag 2. november i sikhtempelet Bangla Sahib. Etter å ha sett tempelet, fikk vi se inn på kjøkkenet der de laget mat, fattige kunne komme og spise her. Vi besøkte også hindutempelet Birla Mandir. 80 % av befolkningen i India er hinduer.

Fra kjøkkenet i sikhtempelet

Hindutempelet
Birla Mandir

I Delhi gikk turen videre til Indian Gate. Det er et minnesmerke over alle indere som falt i Første verdenskrig. Masse navn var innrisset på veggene i Indian Gate. Videre på programmet var minne park over Mahatma Gandhi. Vi måtte ta av oss skoene før vi gikk inn i parken. Raj Gath var et fint tillaget sted, stille og fredelig, og en evig flamme brant.

Indian Gate
Fra minneparken
over Gandhi

Så gikk turen til Old Delhi der vi blant annet så Indias største moské Jama Masjid. Der var ikke tak over bønneplassen som kan romme 250 000 personer. Islam er nest største religionen i India, men kun 18 % av inderne er muslimer. Vi var også på sykkeltur i den gamle byen med fullt av folk og trange gater. Vi var to i hver sykkelvogn. Bildet viser de to i sykkelen foran oss.

Jama Masjid
Litt av en tur
i gamle Dehli

Fredag kjørte vi ut av Dehli. Etter hvert kom vi til delstaten Harayana, også kalt "Den grønne staten". Bare i denne staten bor 22 millioner mennesker. Vi stoppet i en landsby for å se på folkelivet, da så jeg at også dromedarer var brukt til trekkdyr.

Dromedar i farta

Da vi kom til Mandawa, tok vi inn på et tidligere maharajapalass, Castle Mandawa. Vi to fikk flere rom til disposisjon, soverom, salong, to bad, ett var ute under stjernehimmelen. Om kvelden ble det buffémiddag i hagen, og en spesiell opptreden. Neste morgen ble det frokost i et spesielt frokostrom og servitørene så ut som de kom fra et orientalsk eventyr.

Litt av palasset
  Kveldsunderholdning
Frokost

Vi kjørte videre og stoppet i Mandawi som ligger i Shekawati- regionen. Her skulle vi se på dekorerte hus, stedet var kjent for disse dekorasjonene av for eksempel dagligliv og fra gudeverdenen.

Dekorerte hus
Mange motiv

Turen gikk videre til Jaipur der vi overnattet. Jaipur har rundt 4,5 millioner innbyggere. Første dagen der red vi på elefanter opp til Amber fortet. Her oppe bodde maharajaen før. Nå bor han i Jaipur by.  Her oppe var fin utsikt.

Oppe ved Amberfortet
Utsikt fra fortet

Så ned til Jaipur by der det ble omvisning i byen. Da så vi City Palace der maharajaen bodde da. Til slutt var vi innom en smykkebutikk, og da vi kom ut på trappa måtte jeg se en gang til på meieriet rett bortenfor. Senere ble det avslapning ved hotell Sheraton.

Fra City Palace
Enkelt meieri
Så avslapning
Mandag 6. november skulle vi dra videre fra Jaipur, men først skulle vi se Vindenes palass. Stor ble min forundring da jeg så at det kun var mer som en kulisse bygd i 1799 for haremsdamene. Bak her kunne de sitte usjenert å se på prosesjoner for eksempel.

Fra Vindenes palass

Så kjørte ut fra Jaipur og sørover til Ranthambhore der vi sjekket inn på et hotell rett ved et Tiger reservat. Da vi kom, ble vi straks buden på te ved bassenget. Neste dag dro vi på safari i reservatet som var naturskjønt, og vi så dyr av forskjellig slag. Så tilbake til hotellet og slappet av, før vi tok plass i jeepen og dro en runde til. Men vi så ingen tiger, bare sporene.

Velkomst te

Så på safari der vi
så mange aper
Og andre dyr
Etter pause på hotellet,
på safari igjen

Neste dag var det safari igjen, og til slutt så vi en tiger som majestetisk gikk ut i en elvekulp der han ble stående til slutt gjemt halvveis bak et tre. Jeg var mer opptatt med å se den gjennom video kamera aet, dermed ble det ikke noe godt bilde, men jeg så den tydelig. Om kvelden satt vi ute under den indiske stjernehimmelen, men litt skummelt med tigere rett bortenfor gjerdet.