torsdag 5. desember 2019

Reise i Malaysia, del 10, desember 2019

Onsdag 20. november våknet jeg til en fin morgen her i Kot Kinabalu som ligger ved kysten. Jeg var på Borneo som er verdens tredje største øy. Borneo er omgitt av Sørkinahavet. Øya er delt av tre stater, hoveddelen tilhører Indonesia. I nord er det Malaysia med to provinser, Sabah og Sarawak, og  utenfor kysten Labuan. Midt på nordkysten er det selvstendige sultanatet Brunei. Nå gikk jeg først en tur ut på balkongen som hørte til rommet mitt. Utsikten var til hagen.

Utsikt til hagen

Jeg gikk til frokostsalen, viste romnr. og ble anvist bord. Det var mye, og forskjellig type mat å velge i. Jeg så flere fra gruppen her og der ved bordene, men valgte å sitte med utsikt til hagen. Overvekten av gjestene var kinesere.  Hvor jeg snudde meg stod der en kineser. Jeg spurte en servitør hvor yoghurten var, og han pekte. Litt etter kom han til bordet mitt med to typer yoghurt på et brett.

Stort frokostrom

Utsikt fra frokostbordet

Etter frokost gikk jeg en tur ved bassengene, her var store basseng både til barn på ett område, og voksne på ett område. I hagen fine omgivelser med palmer og mye blomster. Men nå måtte det klargjøres til dagens utflukt som startet 09.45.

Fint i bassengområdet
Litt av hotellet
Fine blomster

Buss kjørte oss til havnen. Der måtte vi vente en stund på båter. Da studerte jeg et bilde på en vegg.  Bildet viste en stram kar i hvit uniform, han stod med ryggen til og vinket til folkemengden. Jeg fikk greie på at Sir William Goode (1907- 1986) var den siste britiske guvernør og sjef for Nord- Borneo fra 1959 til 1963. Bilde viser da han tok farvel i 1963. Jeg stod med andre ord og så på koloni-
historie.

Fra havnen

Guvernøren drar hjem

De to hurtiggående båtene vår reisegruppe skulle følge var klar og vi tok plass. Så kurset vi utover havet i god fart. Møtte vi båter ble det selvsagt bølger, det ble en frisk tur utover. Vi var på vei til øya Raya, vi skulle besøke Tunku Abdul Rahman Marine Park. Området er kjent for sitt klare vann og vakre korallrev. Vi la til land ved bryggen, og gikk innover moloen.

Frisk fart utover
Vi nærmer oss land
Fine blomster ved moloen

Først skulle vi besøke Marine Ecology Research Centre. Vi gikk inn i et bygg og tok plass i en liten
"kinosal", der fikk vi se en film som viste hva som er under vann og lever ved og på korallrevene,  pluss hva som gjøres for å berge korallrevene. De tar inn ting fra korallrevene og reparerer dem, så blir de satt ut igjen. Jeg ble imponert over arbeidet de gjør.

Vi så film om arbeidet

Etterpå var vi inn på et maritimt museum rett ved. Der så vi akvarium med korallrev og fisker som lever der. Fiskene lignet på korallrev, derfor vanskelige å se. Vi så også utstilt skjell som var funnet, særlig var et hvitt skjell digert.

Akvarium

Se fisken nederst til høyre

Stort, lyst skjell

Utenfor bygget stod et stort kar der det var forskjellige typer med blant annet fisk, sjøstjerner og andre typer. Vi kunne ta opp av vannet de vi hadde lov å holde en kort stund. Jeg holdt en sjøpølse og en sjøstjerne, men bildet er en av gruppen som holdt en sjøstjerne.

Karet med ting som
lever i sjøen
En fra gruppen med
en sjøstjerne

Så en kort båttur ut der stranden var, og der var restauranten vi skulle spise lunsj. Der så idyllisk ut, men først skulle vi spise lunsj, og gikk til restauranten. Vi fikk velge tre retter fra menyen. Det ble et av de beste måltidene jeg spiste i Malaysia. Først gravet laks, så bruschetta med avocado, til slutt sjokoladefondant, akkurat passe smeltet sjokolade inni. Et herremåltid.

Kort sjøtur
På land ved moloen
Første rett
Den andre

Desserten, herlig

Etter en pause etter maten, gikk vi til badestranden. Det var høve til å snorkle, men det var ikke noe for meg. Jeg satte meg på en solseng og bare nøt livet, på hver side hadde jeg en svensk dame. Jeg var uti og badet, men svømte ikke, for bølgene var litt hissige, men fint å slappe av ved den fine stranden.

Fin strand
Fint å vasse i havet

Idyllisk sted

Så på tide og dra tilbake. Vi fulgte en hurtiggående båt mot havnen, et par blide unge jenter ble med, jeg vet ikke om de var turister eller lokale, men blide var de, og hadde ingen ting imot at bilder ble tatt.

Klar å dra
To blide unge damer, til
høyre en fra reisegruppen

Jeg så en del av havneområdet, Waterfront, da vi kjørte mot hotellet, blant annet fra bybildet med lave bygg. På en rundkjøring stod en slags statue, og vi passerte det nye biblioteket.

Fra Waterfront
Fint ved havneområdet
Fra rundkjøring
Det nye biblioteket
Utenfor hotellet

Kvelden var privat. Etter en pause på rommet, gikk jeg til resepsjonen og så etter folk fra reise-
gruppen. Jeg så en norsk og en svenske damene jeg holdt ganske mye lag med på turen. Vi avsluttet kvelden her i salongen.