mandag 16. desember 2019

Tidligere Jugoslavia, desember 2019

Jeg har lenge lurt på om jeg kunne regne tidligere Jugoslavia som et land jeg har besøkt. Det er som kjent delt opp i flere stater. Da jeg var der på 1980- tallet, var det fortsatt en kommuniststat, og det gikk mange år til før det gikk i oppløsning. Jeg har drøftet det med familien, de fleste der sier jeg ikke kan sette det på listen. På siste tur jeg var nå i november, spurte jeg flere av reisegruppen hva de mente, for dette var folk der de fleste hadde reist grassat mye. De var ikke i tvil, det kunne settes på listen, for Jugoslavia var et land da jeg var der. Du kan sette det på listen, sa de, og slik blir det.

Kart over tidligere
Jugoslavia
 
Sommerferien 1980 ble lagt til en liten by som het Cavtat, og lå ved en lekker liten bukt, ca 18 km sør for Dubrovnik. Byen kalles ofte for "lille Dubrovnik". Vi bodde på et stort hotell som het Croatia.


Utsikt til bukten
fra hotellet
Fra badebassenget
Middag på hotellet
Fine solnedganger

Vi tok buss til Dubrovnik som regnes blant de fineste gamle byer ved Adriaterhavet, grunnlagt i 639. Byen blir ofte kalt for "Adriaterhavets perle".

Fra Dubrovnik
Fint i gamlebyen
Trappegater
Middag på hotellet

Et par av oss var på utflukt til Kotor og Sveti Stefan. Det er en halvøy med venetianske murer og godt bevarte steinhus. Der spiste vi lunsj.

Sveti Stefan

Vi hadde fine dager i Cavtat med fint vær, soling og badeliv. Samt spaserturer i den fine, lille byen. Det ble en hyggelig ferie.

Fine dager
Kveldsidyll

Da setter jeg tidligere Jugoslavia opp på listen som land nr. 45 jeg har besøkt. Under ser vi flagget som hørte til Jugoslavia.

Flagget







 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar