søndag 1. desember 2019

Reise i Malaysia, del 7, desember 2019

Søndag morgen 17. november startet vi også tidlig, klokken 06.00 møttes vi i matsalen for en kopp kaffe. Det var ennå ikke helt lyst, jeg så månen på himmelen. Solen var i ferd med å komme opp da vi  fordelte oss på to båter. Vi skulle en morgentur på Kinabatanganelven. Utenfor hovedhuset gol en hane hjertelig. Ingen tvil om at det var morgen.

Månen på morgenhimmelen
Kaffe i hovedhuset
Hanen gol hjertelig
Morgengry

Vi fordelte oss på to båter, så stimet vi av sted på den stille elven. Fuglelivet  var i ferd med å våkne, og apene var det mange av i trærne. Naseapene levde her, de var helt spesielle å se. Jeg hadde aldri sett en naseape før.

Vi stimer utover
Apene har våknet
En silkehegre
flyr forbi

Vi så fugler og dyr kvikne til da solen stod opp, alt speilet seg i elven. Vi passerte en hytte, og en ekkel krokodille som tok en morgentur.

Passerer en hytte
En krokodille 3 m lang

Et sted smalnet elven til, det var vakkert langs elvebreddene, et sted så vi et teppe med blomster de sa det var hyasinter. Jeg så mange av de flotte, hvite hegrene. 

Elven smalner inn
Flott langs elvebredden
Blomsterteppe
Stilig hegre

Slik fortsatte turen i et utrolig fint landskap som speilet seg i morgensol i det stille vannet. På himmelen over oss fløy en fugl som er kjent for sin lange hals. Plutselig så vi en varan som for vraltende rett ved vannkanten. 

Vakkert landskap
Fugl med lang hals
Varan ved vannkanten

!,5 time varte morgenturen på elven. Så tilbake og spise frokost. Nå ble det en pause før lunsj. Etter lunsj 12.30 var det meningen å dra på en vandring i terrenget i området, men den ble avlyst. Grunnen var at den sterke nedbøren nettopp gjorde at tusenvis av blodigler hadde dukket opp, dermed var tur der utelukket. Dermed en ekstra pause fram til te kl.15.30. Da jeg skulle gå tilbake til hytten, så jeg flere som stod og stirret opp på en trestamme. Da så jeg også et flatt dyr som stod på en trestamme uten å røre seg. Den stod slik senere på dagen også. De sa det var en Glider.

En glider

Etter pausen og jeg skulle gå fra hytten, hørte jeg det krafset på taket, og plutselig kom en liten gren som ble kastet ned og landet rett ved meg. Da så jeg fantene oppe på taket, det var apekatter som moret seg der.

Apekattene på taket
Så drakk vi te

Nå ble det ny tur på elven og vi håpet spesielt å få  se den spesielle typen aper, neseaper. Nå suset vi av sted og så igjen den fine naturen langs elven. Nå var vi heldige, vi stanset ved et tre det var neseaper, og de hoppet fra gren til gren, jeg fikk med ene hoppet. Neseapen er en rødbrun bladape som lever her ved elver og kyst på Borneo. De har store neser, og de hadde et artig oppsyn. For en opplevelse og se dem hoppe fra gren til gren, ofte lange hopp. 

Neseaper

Fikk med et hopp 

Vi fortsatte på elven og så på breddene og fugler som hvilte i trærne, blant andre to ørner. Tre ravner fløy over oss.

I fart på elven
To ørner
Ravner i luften


    Det ble snart mørkt så vi kurset mot land, men stoppet ved et tre der det var mange neseaper. De holdt oppvisning, hoppet og spratt. De er pussige med de lange nasene. Så gikk vi til bryggen, og det ble en kort pause før middag. Kl. 19.30 spiste vi middag, det var her alltid buffé. I en annen gruppe feiret de en bursdag, og det ble sang og kake. Etter hvert kom de med kakestykker til vår gruppe også. Det ble en fin avslutning på kvelden. Vi hadde opplevd mye på elven denne dagen.

Mange naseaper

Middag ved det store runde bord

    Fortsettelse.





   









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar