lørdag 7. desember 2019

Reise i Malaysia, del 12, desember 2019

Fredag 22. november gikk jeg som vanlig til frokostsalen og spiste en solid frokost. Det var avreisedag, men fikk ha våre rom til klokken 12.00. I gangene vi gikk på yttersiden av hotellet var åpent, så vi så ut på naturen utenfor.

Åpent ut, pluss
sittegrupper

Utsikt til hagen

Jeg ville gå en siste runde på det eksotiske hotellområdet, og startet med den lille dammen med fisk. Flere av fiskene var ganske store, og noen var fargerike. Da jeg ruslet langs vannet kom fiskene svømmende etter, det var pussig. Så en kort tur langs sjøpromenaden, denne dagen slo bølgene litt mer hissig mot land.

Fra fiskedammen
Utsikt fra sjøpromenaden
Bølgene litt mer hissige 
denne dagen

Så tilbake til bassengområdet. Jeg pratet med noen fra gruppen som var klare for en dukkert, og gikk videre for å se på området med alle blomstene.

Fra et av bassengene
Masse blomster

Jeg ruslet mot stranden, og tok plass på en benk rette ovenfor. Der satt jeg i skyggen og så på det idylliske området. Da fikk jeg litt av en privat underholdning. Et kinesisk par kom med sin lille datter, hun ble instruert om hvordan hun skulle stå, gå og løpe, eller gå sakte mot pappaen som tok bilder og filmet. Et koselig lite intermesso.

Den lille familien
Bilder ble tatt

Det var tid for utsjekking av rommet, og jeg gikk mot nærmeste inngang. Jeg hørte noe på taket og så opp. Der kom en arbeider spaserende, jeg ble forsen med mobilen, men fikk med de to arbeiderne som jobbet videre.

Arbeidere på hotelltaket

Utsikt til hagen

Da jeg hadde pakket det siste og gjort meg reiseklar, tok jeg med kofferten og gikk til resepsjonen og sjekket ut. Der leverte jeg bagasjen, men det var enda to timer til vi skulle dra fra hotellet. Jeg gikk sammen med noen fra gruppen til uteserveringen i bassengområdet. Der ba jeg om en appelsinjuice, den kom nypresset og smakte herlig i varmen. Så var det tid å møte ved bussen som skulle kjøre oss til flyplassen.

På uteserveringen

Reisegruppen klar i resepsjonen 

Klar å kjøre, her
utenfor hotellet
  

 Vi kjørte fra Kota Kinabalu og til flyplassen som lå ganske nær byen. Vi skulle reise fra Borneo. Jeg tok bilde ut til flyplassen som ikke var så stor. Hjemreisen var i gang. Turen til Kuala Lumpur tok ca. 2 timer. Det ble en del ventetid på flyplassen der før vi gikk om bord i det store flyet fra KLM. 

Fra flyplassen i Kota
 Kinabalu på Borneo

Fra flyplassen i
Kuala Lumpur

Nå stod den lengste etappen på reisen foran oss, rundt 12- 13 timer ville turen ta til Amsterdam. Vi lettet fra Kuala Lumpur rundt klokken 23. 10. Jeg fordrev tiden med kryssord, filmen Thelma og Louise, samt som vanlig fulgte jeg med på reiseruten. Det ble lite soving, men pratet iblant med min litt pussige sidemann. En fra gruppen satt helt borterst på den fireseters gruppen midt i flyet, derfor ble det ingen prat med henne. Det var lørdag 23. 11 da vi landet i Amsterdam. Flyet var litt forsinket, og vi hadde liten tid fra før, to av oss rakk ikke flyet til Oslo, men fikk plass på neste som gikk ca. to timer etterpå. Turen til Oslo tok rundt to timer, og vi landet på Gardermoen ca. 11. 45. jeg tok flytoget til Sandvika, og der var jeg så heldig å bli hentet av familie.

Fra filmen Thelma
og Louise

Fulgte med på
flyruten

   Turen i Malaysia og Borneo ble en suksess. Vår reiseleder Jan, var dyktig, og vi opplevde mye. Eneste kritikken jeg har er hjemturen fra Amsterdam til Oslo. Hvis flyet hadde vært i rute, hadde vi rundt 50 minutter til rådighet, men nå var vårt fly forsinket, dermed var tiden svært knapp, vi måtte stå i kø iblant, men løp forbi de fleste. De andre som var litt foran oss nådde flyet med et nødskrik. De svenske gjestene som var med var satt opp på om lag samme tid vi to ble omplassert til. Hvorfor ikke sette de norske deltakere på flyet til den tiden? Da hadde alle kommet med, samt bagasjen. For bagasjen kom med flyet som vi to. De andre fikk den dagen etter. Dette bør reiseselskapet tenke på.
Men jeg har mange gode minner fra turen, særlig vil jeg nevne elveturene. Jeg avslutter om turen til Malaysia med et bilde jeg fikk tilsendt fra en av reisegruppen.

På elvetur

Da kan jeg sette opp Malaysia som nr. 44 på listen over land jeg har besøkt.

Malaysias flagg

      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar