onsdag 7. juni 2023

Neste tur gikk til Andalusia i Spania

Vi tok fly fra Gardermoen grytidlig, og fikk litt turbulens, men vi landet trygt i Malaga kl. 11.00, den  2.  oktober. Så buss til hotell Las Vegas der reiseselskapet skulle bo. der ble det et kort informasjons-møte. Denne ettermiddagen ruslet vi i nærheten og ved stranden. Rundturen startet neste morgen.

Fra strandpromenaden i Malaga

Etter frokost på hotellet neste morgen, startet rundturen. Forst opp til en høyde der vi så utover Malaga. Så ble det spasertur i byen Malaga som kaller seg Costa del Sols hovedstad. Vi så katedralen, til slutt var vi på besøk i et hus og så byggestilen, og som viste annen spansk kultur.

Utsikt over Malaga

Byggestil

Neste besøk var i Granada. Der spiste vi først lunsj på hotell Melia, så ut på byen. Der var godt å se den arabiske innflytelsen på byggestilen. Særlig da vi besøkte Alhamra. Den siste sultanen ble drevet bort derfra i 1492, av kongeparet Isabella og Ferdinand. Derfra var god utsikt til byen

Flott sted Alhamra
Derfra utsikt til Granada

Søndag morgen 4. 10 kjørte vi videre fra Granada. Vi passerte enorme områder med  oliventre, det sies her skulle være 305 millioner tre. Der var verdens største produsent av olivenolje. Nå kjørte vi mot Cordoba, men gjorde et stopp ved veien så vi fikk se oliventre på nært hold. Vi stoppet et sted da vi nærmet oss Cordoba og så innover mot byen.

Ved oliventre
Vi nærmer oss Cordoba

Først sjekket vi inn på hotellet i Cordoba, så ut for å spasere i byen, det var spesielt å vandre i de smale gatene.

Smale gater
Avslapning på hotellet

Neste dag var kursen mot Sevilla. På vei dit så vi mange bomullsmarker, og mye folk som drev å plukket bomull. Bildet er tatt fra bussen i fart, derfor uklart bilde. Dette var helt nytt og lærerikt for meg. Da vi kom til Sevilla så vi den flotte arkitekturen, og vi var på båttur, da så vi også en fin kvit bru.

På vei mot Sevilla¨var
bomullsmarker

Fra Sevilla

Fin arkitektur

På båttur og ser også en fin bru

Ved fint flis-arbeid på
hotellet i Sevilla

Om kvelden så vi
flamenco-dans

Neste dag så vi litt til av Sevilla, før vi satte kursen mot Byen Arcos de la Frontera som vi skulle besøke. Byen lå oppe på en høyde. Vi  spaserte i byen der vi så en kirke, og flott utsikt fra byen.

Flott utsikt fra byen

Vi så en kirke som var
i en blandingsstil

Byen Arcos lå oppe på en klippe og det var litt av et syn å se utover landskapet, men så var besøket over. og vi gikk nedover mot bussen.

Nå gikk bussturen til stedet de laget sherry. Der fikk vi smake flere typer sherry, de var gode på smak, men det var selvsagt små skvetter vi fikk.

Vi kom til et fint sted
Inne på stedet

Nå gikk turen til byen Santa Maria, der sjekket vi inn på hotellet med samme navn. Nå fikk vi bli med på en ekstra tur til Cadiz. Byen ligger ved Atlanterhavet. Denne dagen feiret bakerne et jubileum, og nå så vi dem gikk rundt og delte ut brød.

Cadiz ligger ved Atlanterhavet

Bakerne deler ut brød

Torsdag 8. 10 dro vi videre og nå besøkte vi byen som ligg litt oppe i høyden. Byen Vejer de la Frontera sies å være en av Andalusias vakreste byer. Her oppe var utsikt over store rismarker.

En flott by
En siste titt opp til
byen før vi drar

Vi kjørte videre langs pinje skoger  og kork-tre. Nå passerte vi områder der store flokker med storfé beitet. Så tok bussen en omvei til kysten. Der fikk vi bade i havet. Der så vi også ruinene etter en fiske-fabrikk fra romertida.

Passerte skoger, samt
storfé

Storfé
Ruiner fra Romertiden

Nå satte vi kursen mot Gibraltar. Europas siste koloni. Nå så vi den store klippen. Da vi kom fram besøkte vi inne i grottene, så kjørte vi helt opp til toppen, der så vi av de apene som lever der. Så ned til byen som ligger ved foten av klippen og gikk en runde der. Så ble kursen satt mot Mirabella.

Vi ser Gibraltar

Sammen med en av dem
som lever på toppen

Rusletur nede i byen

I Marbella sjekket vi inn på Hotell El Fuerte. Om kvelden ble det gallamiddag, det var siste kvelden på rundreisen. Neste morgen var avreise, men først en liten morgentur før vi dro. En alle tiders rundreise i Andalucia var over.

Marbella

Utenfor hotellet i Marbella

Rett før avskjedsmiddagen

Avreisedag, rett før vi drar,