mandag 19. juni 2023

Tur til Thailand, del 3

Torsdag 7. oktober spiste vi frokost på hotellet før vi ble kjørt til flyplassen. Vi tok nå fly fra Nord- Thailand tilbake til Bangkok. Derfra ble vi kjørt til byen Kanchanaburi som ligger ved elven Kwai. Brua er bygd av engelske og amerikanske krigsfanger under Andre verdenskrig. Etter å ha studert brua, gikk vi om bord i en flåte som ble dradd oppover elven. Vi spiste lunsj på flåten.

På brua over Kwai

Utsikt fra flåten

Vi spiste lunsj på flåten

Så la flåten til land, og vi gikk oppover til kirkegården, der lå mange krigsfanger som døde under Andre Verdenskrig. Fangene fikk lite mat, og måtte arbeide hardt i den høye varmen. Svært mange døde. Det var sørgelig å se.

Fra kirkegården

Etter dette besøket dro vi til hotellet vi skulle overnatte, Riwer Kwai Village hotell. Da vi hadde sjekket inn, og så utsikten fra verandaen, syntes vi det var svært eksotisk. Om kvelden ble det middag på hotellet. Vi satt ute på terrassen og spiste i den varme kvelden.

Hotellet

Utsikten

Middag i tropenatten

Etter frokost neste morgen, dro vi på ny flåtetur. Etter en stund la flåten inn til bredden, og vi toget oppover åssiden, for vi skulle besøke en familie. Det var kun bestemor og barnebarnet på 5 år. begge foreldrene var dratt for å finne jobb, men var ikke kommet tilbake til da vi var der. de hadde ventet i flere år. Etter dette besøket, gikk vi videre bortover, der besøkte vi en gard, der hadde bonden både bøfler, og en frukthage. Der bøflene var, så vi de vadet i gjørme.

Vi toger oppover dalsiden

Bøflene vadet i gjørme

Etter dette besøket gikk vi tilbake nedover mot elva. Der kunne vi bade hvis vi ønsket. Det tok jeg ikke sjansen på, en vet aldri hva som skjulere seg der. Jeg kun vasset.

Nede ved elven

Nå dro vi tilbake til hotellet der vi hadde en pause. Etterpå skulle vi følge Dødens jernbane. Dette blir den kalt fordi den er bygget av krigsfanger som måtte jobbe i kvelende varme, og med dårlig behandling.

Dødens jernbane

Utsikt fra toget

Nå dro vi tilbake til hotellet. Om kvelden spiste vi middag på hotellet. Da den var over gikk vi til stedet der barn opptrådte med sang og dans.

Lørdag morgen 6. oktober, sjekket vi ut fra hotellet, og ble i kjørt til Hua Hin. Men hadde et stopp for å se det flytende markedet Damnern Saduak. Vi dro med elvebåter gjennom kanaler før vi kom til markedet. Der var et yrende liv og masse folk.

Fra markedet

Et yrende liv

Så kjørte vi videre til Hua Hin, og sjekket inn på hotellet. Så ble det lunsj i hotellhagen. Ettermiddagen var privat, og vi to dro inn til sentrum, og der bestilte vi klær, og mål ble tatt. Men om kvelden spiste vi samlet middag på hotellet.