lørdag 17. juni 2023

Rundtur i Thailand, del 1

Jeg synes det er kjekt å tenke tilbake på turer jeg har vært. Slik husker jeg dem bedre også. Nå er jeg kommet til første turen i Thailand. Turen skulle vare fra 29.9 til 13.10. Først fly til København, så direktefly derfra til Bangkok. En lang flytur. Da vi kom fram, ble vi kjørt ca. en time med buss ut fra Bangkok, for å slappe av på  Rose Garden hotell. Etter å ha sovet litt, var vi klar. Vi spaserte i hotell-området som var svært fint.

Utsikt fra rommet

Fra hotellområdet

Nå hadde vi et par timer før vi skulle på et offisielt program, så vi gikk til et sted det var oppvisning, det var guiden som tipset oss om det. Det startet med et opptog også med elefanter, der de kom inn i salen, så ble det blant annet folkedans.

Opptoget kommer

Thaipiker danser

Etterpå gikk vi til hotellrommet og gjorde oss klar, for vi skulle møte til offisielt program kl. 17.00. Vi gikk ned til elven, der ventet en tidligere ris-båt som skulle ta oss med et stykke på floden, vi skulle til et kloster-område. Vi ble servert et glass med en drink, i den var en skvett thai-brennevin.

På ris-båten

Vi gikk på land ved kloster-området, der munker tok imot. Først skulle vi mate karper, for der var et basseng fullt av den type fisk. Vi fikk biter med brød som vi skulle mate karpene med. Da hadde vi gjort en god gjerning. Det var viktig i deres religion, å gjøre en god gjerning. Etter å ha gjort min gode gjerning, fulgte jeg og de andre etter til kloter-området. Der var også et fint tempel.

Det fine tempelet

En av munkene på området

Så tilbake til hotellet. The Rose Garden Hotell var alt i rose-mønster.  Møblene i salongen, bildene på veggen var rose-motiv. Til og med brikken vi fikk under glasset. Men neste morgen skulle vi videre.

Alt var i rose-motiv

Neste morgen ble vi kjørt med buss til Bangkok der vi først sjekket inn å hotellet vi skulle bo. Så dro vi på båttur på kanalene med en elvebåt, den hadde tak, men var åpen på sidene, så vi hadde god utsikt. Nå så jeg for første gang livet på og ved kanalen. Et broket skue.

Fra kanalen

Da vi kom på land, passerte vi et nytt kjøpesenter, og der forundret det meg at unge mennesker ofret ved ånde-hus utenfor inngangen.

Ofring

Nå skulle vi til Den Gylne Buddhas Tempel. Denne statuen skulle flyttes, da falt den ved et uhell i gulvet, knuste, og inni lå denne buddhaen, nesten alt i rent gull. Den er fra 1200-tallet.

Den Gylne Buddha

Nå sjekket vi inn på hotellet vi skulle bo her i Bangkok. Nå var det på tide å ta av blomsterkransen som jeg hadde rundt halsen. Den var laget av orkideer  og duftet nydelig. Jeg hadde kjøpt den med konen til føreren av kanalbåten.

Jeg hengte den på en lampett

Lørdag morgen 2. 10 etter frokost, dro vi på utflukt til et område med tempel, Wat Phra, kongene sitt område. Men nå var min langbukse noen centimeter for kort, så på med et sidt tempel-skjørt i all hast.

Skal besøke tempel

Et flott område

Fra templene gikk vi bortover til slotts-området der kongene bodde før. Plutselig ble det vaktskifte. Nå fikk vi se en liten forestilling, noen stramme karer kom marsjerende, stilte seg i stilling, så marsjerte de som hadde frivakt i stram takt avsted.

Fin forestilling
Fra slotts-området

Denne kvelden skulle vi spise på et flott hotell Shangri La. Vi gjorde oss klar. Da vi kom fram, gikk vi ut i hagen der vi skulle spise. Matbuffeene stod inne. Jeg husker godt da vi kom ut i hagen, den lå opp- lyst ved elvebredden. Eksotiske tre, grønne busker og vakre blomster. Små båter gled på vannet, de var alle  opplyst. Det ble en svært god middag i eksotiske omgivelser. Men ikke godt å ta bilder ute.

Middag ved Shangri La

Neste dag dro vi fra Bangkok, og tok fly en time til Chiang Rai i Nord- Thailand. Der kjørte vi et stykke med buss til Kok-elven. Der spiste vi først lunsj på en kafé rett ved elvebredden.

Eksotisk lunsj

Nå tok vi plass i elvebåt og dro oppover Kok-elva, for vi skulle besøke en Lahu-landsby. Ved elvebreddene så vi hyttene på påler, her bodde de. Da vi kom fram, stod folket ved elvebredden og ventet på oss.

Hytter på påler

Folket, særlig barn ventet,
de sang for oss

Så i båtene igjen, og turen gikk tilbake og videre opp Kok-elven. Båten la til ved en øy midt i elva. Her lå Hotell Dusit vi skulle bo. På bilde ser vi båten har lagt til, og vi er på vei opp trappene. Vi spiste middag på hotellet.

Klar for middag

Neste morgen kjørte vi til Mae Sai, grensebyen mot Burma. Vi stod ved brua som gikk over til Burma, men vi kunne ikke gå over, for det var uroligheter på andre siden. Vi måtte nøye oss med å se bortover.

På grensen til Burma, hit,
men ikke lenger
En flokk munker stod
der også

Vi skulle spise lunsj i Det gylne triangel. Området blir kalt for det, for nå stod vi på Thailand-siden og ser til Burma til venstre, og til høgre ser vi Laos. I dette området foregår mye smugling. Før lunsj besøkte vi et museum med opiums-piper.

Fra museet

På Det gylne triangel

Etter lunsj besøkte vi et tempelområdet, på området var ruiner fra 1300-tallet, der så vi en Chaddy, stupa.

Inne i tempelet

Stupaen

Så kjørte vi tilbake til hotell Dusit ved elva. Der slappet vi av ved bassenget.. Tok sykkel-taxi til strøket. Guiden fortalte at her på hotellet var de eksperter på Irish Coffee. Om kvelden ville vi prøve den og besilte. Inn kom en dame kledd i lyseblått, trillende med et bord, så startet seansen. Etter litt av en seremoni var våre drinker klar. De ble satt på et brett og overtatt av en ung dame i rosa silke-klær. Da hun nærmet seg bordet, la hun seg på kne og kom krypende med den. Jeg holdt på å svime av, men tok imot. Vi diskuterte det etterpå, jeg var forskrekket. Men husbonden sa at de får gjøre som de vil.