søndag 11. juni 2023

Ny tur til New York

Neste påske dro vi også til New York. Vi ville besøke vår kjentmann der, og nå reiste en av hans kamerater sammen med oss. Denne gangen bodde vi to på et hotell som het Ameritania. Det var alt blitt sen etter-middag, så det ble bare en kort tur på byen, før vi to dro tilbake til hotellet.

Ny påske i New York

Neste dag var søndag og vi møtte ungdommene ute på byen, vi var også ved FN- bygget, men vi var ikke inn. Senere var vi innom det store handelssenteret Bloomingdales. Så stod Empire State Building på programmet. Vi var oppe på toppen for å se på utsikten, men nå var lysene tent i byen.

Ved FN-bygget, ble litt mørkt,

bildet ble litt mørkt

Vi er på Manhattan

Kveld i New York

Mandag startet vi to med en liten formiddagstur i strøket ved hotellet, så møtte vi ungdommene. Nå dro vi til Manhattans sydligste hjørne, ved Hudson River. Vi hadde god utsikt til Frihets-gudinnen. Senere  beundret vi Twin Towers, høye og lyse raget de opp. Vi tok ferge til Staten Island. Til slutt en tur innom Macys. Middag spiste vi i Grenage Village.

På Manhattans sydligste hjørne

Utenfor Twin Towers

Var innom Macys, flott
pyntet til påske

Tirsdag var vår kjentmann opptatt, da ble shoppingen unnagjort. Senere spiste vi alle middag på restauranten Planet Hollywood. Der var utstilt ting fra forskjellige filmer. Maten var overraskende god. Jeg spiste grillet laks. Onsdag ble det tur i Sentral Park. Etterpå hørte vi i nyhetene at en cyote hadde streifet rundt i parken den dagen, men ble oppdaget og skutt. Vi var lykkelig uvitende om hvem som hadde vært i parken da vi var der. En av kvedene var vi inn på Jazzklubben Blue Note, det var en ypperlig jazzgruppe.

Minne fra Planet Hollywood

Fra Central Park

På jazzklubb

Torsdag regnet det, så det ble besøk på Historisk museum. Der var tillaget blant annet med store glass-montre. Innenfor var utstilt forskjellige dyr og fugler, bakgrunnen var som kontinentet de kom fra.

Struts med egg

Skjelett av stor dinosaur

Torsdag ettermiddag var vi i Bronx Zoo. Der tok vi tur i en gondolbane som for over området, og vi så ned på ville dyr som løver. Jeg var glad da jeg det var over, for jeg tenkte: Tenk om vi faller ned. Men alt gikk bra.  Om kvelden spiste vi middag på Broadway.

Fulgte slik gondolbane

Så ned til ville dyr

Så kom avreisedagen, men det var ut på ettermiddagen, så vi kunne gå å se Påske-paraden. Men da vi kom, holdt den på å løse seg opp, men vi så litt. Vi var også innom St. Patrics katedral, og hørte på messen. Så var det tid å dra til flyplassen. Vi tok fly til Oslo, og dro videre derfra og hjem. Vi hadde et fint opphold i New York.

Vi nådde i Påske-paraden

En liten spasertur på strøket

Snart drar vi til flyplassen