søndag 18. juni 2023

Tur til Thailand, del 2

 Tirsdag 5.oktober kjørte vi videre med buss fra Chiang Saen. Nå hadde vi etter hvert flere stopp. Først ved en varm kilde, så vider til Chiang Mai som ligger ved elven Pi. Ved utkanten av byen besøkte vi en silke-fabrikk. Der fikk vi se hvordan silke-åmene laget silketråd. Jeg tror at puppene ble kokt. Jeg fikk en støkk da lokalguiden spiste en slik puppe. Vi fikk også se veveriet, og utsalget hadde mye fint i silke. 

Puppene blir kokt 


Vi besøkte veveriet


Nå ble det lunsj i hagen til mor til agenten for reiseoperatøren. Vi kom inn i en stor grønn hage. I bakgrunnen så vi det store privathuset. Men vi skulle være i hagen der anretningsbordet var en tidligere elvebåt. Der stod mye forskjellig thaimat. Det smakt godt. Jeg ble opptatt av ånde-huset som stod bort i et hjørne. Det ble en god og spesiell lunsj.

Lunsjbordet hadde mye å by på


Ånde-huset i hjørnet


Vi dro videre og besøkte et sted de laget lakkarbeid, og ting i sølv, damer att på gulvet og hamret på ting under arbeid. På dette stedet kjøpte jeg en fin, liten elefant, svart og med gull-pynt. jeg har tenkt senere å skrive om alle suvenirene mine, og hvor de er kjøpt. Men nå først om reisene. Vi besøkte også et para- sollverksted. der var avdeling dekoratørene malte på parasollene. De sa de kunne male på noe vi ville ha pyntet på. En ung mann sa det til meg, og jeg gav han brilleetuiet mitt, og han malte på det. Nå har jeg det som suvenir. 

Damene hamrer på sølv


I parasoll-verkstedet ble mitt brillehus dekorert

Slik ble det


Nå ble vi kjørt til hotellet vi skulle overnatte, og sjekket inn. Om kvelden skulle vi spise middag på et sted som var i tradisjonell stil i teak. Under middagen ble det vist dans i tradisjonell stil. det var unge damer som danset. De var fra forskjellige folkegrupper og hadde sine tradisjonelle drakter.

Middag ved lave bord
God middag

Kvinner fra Laho-folket
danset for oss

Onsdag 6. oktober spiste vi frokost på hotellet, så dro vi til en elefant-leir. Vi så de badet i en stor kulp. Senere så vi dem i arbeid. En elefant spiser 100 kg mat pr. dag, og drikke 120 liter vann pr. dag. Til slutt ble det tur på elefant-ryggen, et stykke i skogen og tilbake. Det var spennende.

 Elefantene bader
Her i arbeid
Så på tur

Etter besøket hos elefantene, ble vi kjørt rett til en orkidé-farm. Der var en fantastisk fargeprakt, det var bare å gå rundt og nyte. Nå dro vi til et hotell der vi skulle spise lunsj. Så ble vi kjørt til Chiang Mai. Der skulle vi besøke et tempel. Det lå på et hellig berg, og da vi kom dit, stod jeg litt og så på trappen.  Herlighet tenkte jeg, å gå alle disse trinnene i varmen.
 
Flotte orkideer
Det blir langt opp

Vi gikk opp til Chiang Mais beskyttelses-tempel Doi Suthep, det ligger oppe på dette hellige berget. Det første jeg så var en masse klokker som hang der. En skulle ringe i dem. Etterpå var vi inn i et tempel og ble velsignet av en munk. Senere kjørte vi til hotellet, vi hadde sett mye denne dagen.

Klokkene

Inne i tempelet

Her ser vi tempelet
Her oppe så vi ned til byen


Da vi kom ned fra fjellet, stod bussen og ventet. Nå ble vi kjørt til hotellet, og kvelden var privat. Etter avslapning på hotellet, gikk vi en tur på nattmarkedet. Vi hadde vært med på mye denne dagen også. 

Fra nattmarkedet



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar