torsdag 1. juni 2023

Tur til Island

Neste tur gikk til Island der vi først besøkte hovedstaden Reykjavik. Flyturen fra Oslo tok 2t og 10 min. Klokken måtte settes tilbake to timer. Vi sjekket inn på hotell Lind, så gikk vi ut for å se på byen. Da så vi den flotte Hallgrims-kirken Tårnet er 73 m høyt. Vi gikk til havneområdet og der så vi et kunstverk som jeg lurte på om det forestilte et vikingskip.

En flott kirke

Kunstverket

Hovedgatene i Reykjavik heter Austurstræti, Bankastræti, og Laugavegur. Vi kom også til et lite vatn som lå ganske nær sentrum. Der var mye fugler på vannet, også svaner. Reykjavik er en av verdens minste hovedsteder, men her møttes Reagen og Garbatsjov i 1986.

Ved vannet

Reykjavik

Men nå skulle vi ta lokalbuss nordover i landet og hilse på slekt. Det ble en fin kjøretur nordover gjennom et skiftende landskap. Vi ble godt mottatt. Vi ble med til en høyde, da så vi utover området.

Ved bussen

Ble godt mottatt

Utsikt utover

Vi var der et par dager og ble tatt med og vist flere interessante steder. Blant annet Glaumbær folkemuseum, det er et typisk døme på gardsanlegg fra middelalderen. Vi så også Vidimyrar-kirkja som ble fredet i 1936.

Glaumbær

Den gamle kirken

En dag besøkte vi Siglufjord, der besøkte vi Silde-museet, for dette var i sin tid den mest berømte silde-byen i verden. Det var svært interessant, og vi fikk smake salte-sild og drikken populært kalt for Svartedaude.

Ved Silde-museet

Her smaker vi godbiter

Vi var også i byen Akureyri. Vi så områder med lava, og vi så flere av de kjente fossene på Island. Vi ble også tatt med til flere fra familien der det ble omvisning på gården. Hestene var på sommerbeite, men ikke langt derfra var en hest jeg kunne ta en ridetur på.

I Akureyri

Ved lava-område

Foran Gude-foss

Til slutt en ridetur

Vi var innom Myvatn-området der det kokte i svovelkilder. Der krydde også av mygg. Der tok vi avskjed med vår kjentmann. Vi overnattet på et gjestehus, neste dag skulle vi videre med buss.

Fra Myvatn-området

Også fra Myvatn

Vi tok lokalbuss videre, først til Egilstadir, der skulle vi overnatte. Om ettermiddagen gikk vi tur for å se på stedet. Neste dag tok vi buss til Høfn, der også kun en natt, men hadde også noen timer å se oss rundt der også. Hotellet der lå ved foten av Vatnajøkull.

Spasertur i Egilstadir, der
så et spesielt gjerde

Fra hotellet i Høfn,i hadde
vi utsikt mot Vatnajøkul

Så siste strekket med buss til Reykjavik, der skulle vi være to dager før vi skulle dra. Da var vi på to utflukter, første dagen blant annet til Tingvellir og til Geysir-området der vi så Strokkur.

På Thingvellir
Vi så Strokkur

Dagen etter gikk turen til blant annet Den blå lagune. Der ble det bading. Neste dag ruslet vi en stund i hovedstaden og så blant annet det eldste huset i byen. Vi spiste middag på en liten restaurant som het Humarhusid. Så reiste vi hjem etter en opplevelsesrik tur på Island.

Fra Den blå lagune

Vi så det eldste huset i byen

Siste kvelden spiste vi middag