torsdag 3. september 2015

Danmark, tilbakeblikk september 2015

For en god stund siden bestemte jeg å se tilbake på land jeg har vært, men må ta det innimellom når det er anledning. Da jeg innledet dette temaet, startet jeg med nabolandet Sverige, siden det var dit vi dro på ferie i utlandet for første gang. Det er naturlig å ta neste naboland Danmark siden det var det andre landet  vi ferierte i. Alle kjenner det danske flagget, men ikke sikkert alle kjenner det danske riksvåpenet.

Flagget

Danmark er det sydligste av de nordiske landene og har ca. 5,7 millioner innbyggere. Landet består av en stor halvøy, Jylland, samt flere øyer. Under Danmark har vi også Grønland og Færøyene

Riksvåpenet

Jeg fristes til å ta med den danske kongefamilien. Dronning Margrethe II som er tremenning av vår kong Harald. Hun er litt av en dame, tar seg en røyk når det passer og kjent for sitt kunstneriske talent innen mellom annet tegning og maling.

Dronningen av Danmark

Dronningen er gift med en franskmann, Henrik, som er hennes prinsgemal. De har to sønner, kronprins Fredrik. Han er gift med Mary som kommer fra Tasmania, en øy ved Australia. Hun er datter av en professor i matematikk. Nå altså kronprinsesse av Danmark. De har fire barn.

Dronningen med gemal

Kronprinsfamilien

Dronningens yngste sønn, Joacim, ble skilt fra sin første kone, de har to sønner. Han giftet seg igjen med en fransk dame, nå prinsesse Marie av Danmark. De har to barn sammen.

Joachim med familie

Så til mine besøk i Danmark. Første besøk var på slutten av 1960- tallet da vi var på telttur til Danmark. Da tok vi fergen Cort Adeler fra Larvik og det var stor stas. Vi hadde et lite telt vi campet i, men været var strålende så det gikk fint. Vi besøkte kjenninger i Randers, og de tilbød oss å overnatte i sommerhuset sitt utenfor byen. Huset var lite, men stor forandring fra det lille teltet.

Utenfor sommerhuset

På havna i Randers

Vi dro videre til København der vi besøkte Tivoli, det var første gangen vi var der og det var selvsagt en opplevelse.

I Tivoli

Andre turen til Danmark var sommeren 1975. Da var vi på campingtur igjen, men da i et stort, nytt telt. Nå var det kommet et medlem til i familien, han var kun ett og et halvt år da han var på telttur. Igjen var vi innom og hilste på kjente i Randers, og lå en natt på sommerhuset før vi dro videre.

Håvard ved sommerhuset

På shopping i Randers

Tredje besøk var i juli 1989 da vi var noen dager hos slekt på sommerhuset i Danmark. Det ble spilt cricket i hagen, og vi var på flere utflukter. Vi var i Roskilde og så den flotte kirken som er en av de  mest kjente danske middelalderbygninger påbegynt i 1170.

Spill i hagen

Roskilde kirke
Inne i kirken

En dag dro vi til Fredriksborg slott i Hillerød på Sjælland. Det ble oppført mellom 1601- 1620. Slottet hadde flere flotte saler.

Fredriksborg slott

Flotte saler

Det ble Danmark- tur igjen i 1991. Da ble det langhelg til samme sommerhus. Da var vi også en dag på tur til København og spaserte rundt i det fine været.

Pause med Therese

Neste gang vi besøkte Danmark var med vår egen fritidsbåt sommeren 1994. Vi krysset Skagerak som var stille som et stuegulv. Da vi kom til Frederikssund, ble vi mottatt i småbåthavnen og det ble besøk i sommerhuset jeg nettopp har nevnt. Neste dag tok vi vårt vertskap med på båttur, og vi serverte lunsj ute på sjøen.

Lunsj på båten

Etter besøket der, dro vi videre i Danmark og var blant annet i fiskerlandsbyen Gilleleje. Der ble en fantastisk solnedgang.

Solnedgang over småbåthavna

Siste langturen med fritidsbåten gikk blant annet til Danmark sommeren 1997, og var innom flere pittoreske, danske småbyer. Jeg kan nevne Bogense og Ebeltoft.

I Bogense

Fra Ebeltoft

I juni 1983 var vi med båten Gevostar på oppdrag blant annet til Danmark. Da vi lå i havn i Ålborg, hadde to små karer lyst å besøke dyrehagen. Det ble gjort. På samme turen var vi innom København, og da ville samme karene til Tivoli.

Håvard og Ingar Ålborg

Samme karene i Tivoli

Jeg mener at siste  besøket i Danmark var i høstferien 1985. Da hadde vi fulgt Gevostar, men måtte reise fra København med danskebåten, for skolen skulle starte opp etter høstferien. Men vi fikk besøkt blant annet Den lille havfrue før vi reiste. Danmark er et koselig land og besøke, nå er det mange år siden sist jeg var der, muligens det blir en tur til København når det passer sånn. Men jeg har vært i Danmark åtte ganger, det er bra det også.