søndag 13. september 2015

Godt i gang med september 2015

Da har vi kommet til søndag 13. september. Sist søndag var jeg som fortalt på Ullevål Stadion og så en forrykende fotballkamp av vårt herrelandslag. De vant, og nå er jeg spent på hvordan det går videre. På bildet under er første omgang over.

Dommerne i gult

Mandag morgen våknet jeg opp til klart, men kaldt vær, kun 4 pluss denne morgenen. Men ut på dagen, klokka 15.00 så jeg på måleren igjen, da var det blitt 18 pluss. Det varierte mye, skiftningene så jeg på himmelen også, blå himmel, men både mørke og lyse skyer.

Variert vær

Tirsdag var jeg i Sandvika på kino. Da jeg passerte brua som jeg må over, så jeg et fint svanepar med barnet sitt, jeg tror svaneungene er grå før de blir kvite og vakre som foreldrene. Filmplakaten viser hvilken film jeg så.

Svanefamilien

Plakaten

Onsdag leste jeg i Aftenposten at Dronning Elisabeth II av Storbritannia hadde denne dagen styrt riket sitt lenger enn noen annen britisk monark. Hun hadde sittet 63 år sju måneder og tre dager på tronen. Litt av ei dame. Her hos oss hadde været skiftet og ble fint. Onsdag kveld ble strålende.

Dronning Elisabeth II
 
 
Fin onsdagskveld

Torsdag startet jeg med å rydde i gamle kassetter og CD-er, noe jeg hadde tenkt på lenge. Iblant hadde jeg kjøpt musikk på stedene vi dro på ferie, i starten var det mest kassetter. Nå bestemte jeg at jeg skulle ikke bare rydde, men høre på noen etter hvert som jeg fikset opp. Da ble det litt mer spennende og ikke bare et ork. Jeg bestemte meg for to. Den første jeg kjøpte var sommeren 1980, da var vi på ferie i det som da var Jugoslavia.

Kassetten

Vi bodde på et stort, fint hotell i en liten by som het Cavtat, den lå ikke så langt fra Dubrovnik. Det var en idyllisk liten by hotellet lå ved.

Cavtat
 
En kveld var vi på jugoslavisk aften, og der gikk en gruppe rundt ved bordene og spilte. Jeg likte den jugoslaviske musikken og kjøpte en kassett.

På jugoslavisk aften

Neste jeg husket var fra 1982 da vi ferierte på Kreta. Jeg hadde aldri prøvd å feriere i bungalow, men det hadde de ved hotell Creta Maris, der bestilte vi. Det var en romslig, fin bungalow så oppholdet gikk fint. Vi bodde rett utenfor en liten by som het Hersonissos.  

Utenfor bungalowen

Kassetten fra Kreta

En kveld var vi på kretisk aften, der det ble spilt gresk musikk og underholdning med kretiske folkedansere. Men jeg er usikker på om jeg kjøpte kassetten der, eller om jeg kjøpte den på en butikk. Men den er helt sikkert kjøpt på Kreta den gangen.

 Håvard sammen med en folkedanser


Jeg hører på fengende gresk musikk


Fredag var også et nydelig vær. Jeg spaserte til butikken i strålende sol, senere ble det kaffe på balkongen. Det gjaldt å nyte det fine været, værskifte skulle komme alt på lørdag var det spådd.

Fredag var været på topp

Lørdag skulle jeg ha tre gjester til lunsj, og gjorde alt klar før de kom. De skulle om kvelden reise til Spania sammen med et par til og nyte solen noen dager. Jeg var ikke misunnelig, for jeg orket ikke tanken på å ligge for det meste i solen ved et basseng, jeg må ha fullt program og opplevelser, men ønsket dem lykke til. Slik har uken vært her hos meg.

Alt klart

Henrik og venninnen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar