onsdag 23. september 2015

Om Marokko, september 2015

Iblant skriver jeg om land jeg har besøkt, og har skrevet om de fire landene som sammen med Norge utgjør Skandinavia. Nå hopper jeg til et annet kontinent, til Afrika. Der har jeg kun besøkt noen få land. Det første jeg reiste til var Marokko.

Flagget

Et riksvåpen er noe statlige myndigheter bruker blant annet på mynter og sedler, samt på andre områder. Riksvåpenet til Marokko ble tatt i bruk i 1957. Øverst ser vi en kongekrone, så solen som kommer opp over Atlasfjellene, under er flagget. Nederst står et sitat fra Koranen: Når dere hjelper Gud, vil han hjelpe dere.

Riksvåpenet
Marokko ligger nord i Afrika og grenser i øst til Algerie, men en kort havstripe til Middelhavet. I vest er grensen til Atlanterhavet, i sør til Vest- Sahara. Marokko har om lag 33 millioner innbyggere

Afrika
 
Marokko er et monarki og kongen heter Mohammed VI. Han ble konge over Marokko i 1999. Kongen er utdannet ved universiteter i Marokko og i Frankrike, blant annet har han studert juss.

Kong Mohammed VI

 Kongen giftet seg i 2001 med Salma Benani som er utdannet ingeniør. Kongens frue fikk tittelen Prinsesse Salma Benani av Marokko, og kongens gemalinne. De har to barn sammen, en gutt og en pike. Første bildet viser kongens gemalinne, andre bildet viser henne sammen med datteren. Legg merke til at den lille prinsessen som er 7 år på bildet, har store diamantsmykker som sin mor.

En vakker gemalinne

Mor og datter

Så til mine to besøk i Marokko. Første gang var i mars1981. Da var vi en uke i Agadir, etterpå en rundreise til blant annet de kongelige byene. I Agadir spaserte vi en dag ned til havnen, der viste vi pass, så fikk vi komme inn på området. Det var uvanlig for oss og se da de lastet kameler som skulle til soldater i Sahara. De lyse var ridedyr, de mørke skulle brukes til mat.

Kameler

Mens vi var i Agadir tok vi en utflukt opp i fjellene. Da stoppet vi også i den lille landsbyen vi ser på bildet under. En idyll å se til, men om det var det vet jeg ikke.

Fra en landsby

Så dro vi på ukesturen med buss og besøkte blant annet Casablanca, hovedstaden Rabat, Fez, og Marrakech. I Fez ruslet vi i byens medina. Det var litt av en opplevelse.

Bakeriet i medinaen
   
Vi kjørte videre i Atlasfjellene og stoppet også nå i en fjellandsby, men større en den vi hadde vært i på utflukt. Gatebildet var en opplevelse, men jeg har enda ikke glemt han fillefransen som stod ved en murvegg og klødde seg som gal. Han klødde ryggen på murkanten og brukte begge hendene der han kom til. Han måtte være full av kravlende kryp.

I fjellbyen

Siste byen vi besøkte var Marrakech. Her besøkte vi det berømte markedet Djemaa el Fna. Mye rart å se her, fra slangetemmere til eventyrfortellere. På bildene under hilser jeg først på vannselgere, og for moro skyld prøvde jeg tannlegestolen, men ble nervøs da jeg trodde tannlegen hadde misforstått og kom med tangen.

På markedet

Har tannlegen misforstått?
 

Andre turen jeg var i Marokko var en langhelg i Marrakech i februar nå i 2015. Da reiste jeg sammen med fire andre. Vi bodde i gamlebyen, og på hotellet ble vi mottatt med te og småkaker .

Te blir servert

 Vi så flere moskeer, men den på bildet under lå mest idyllisk til. Det var interessant å rusle i gatene i gamlebyen og se på folkelivet, det hadde jeg ikke gjort sist jeg var i Marrakech.

Idylliske omgivelser

Folkeliv i gamlebyen

Vi leide privat sjåfør med bil og dro på fjelltur. Marrakech ligger ved foten av Atlasfjellene. Utrolig fint oppe i fjelldalene. Ourikadalen skal være den vakreste i Atlasfjellene. På stedet vi stoppet hadde vi en privat guide til å lose oss rundt. En flott fjelltur.

vakker natur

 Fint oppe i fjellheimen

Sist jeg var I Marrakech var vi der kun en hel dag, denne gangen var vi her i fire dager, dermed fikk vi sett det aller meste av byen. Det berømte markedet besøkte vi to ganger, både om dagen og en kveld. Det var mye de hadde å by på, kanskje enda mer enn sist jeg var her, da var jeg ikke på torget om kvelden, det var en ny opplevelse. Marokko er et interessant land å reise i, og Marrakech er en spennende by.

Markedet om kvelden

 Mange tilbud

Fra Marrakech

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar