fredag 11. september 2015

Island, Sagaøya, september 2015

I min serie om land jeg har besøkt skal jeg i dag skrive litt om Island. Ikke fordi at det var tredje landet jeg besøkte, det var det nemlig ikke, men fordi det hører til i Norden. Republikken Island er en øy i Nord Atlanteren.

Island

Jeg besøkte ikke Island før i 1998, enda mine røtter fra min  fars side kommer derfra. På Island bor knapt 350 000 mennesker. Under andre verdenskrig ble Island uavhengig fra Danmark, republikken Island ble etablert i 1944. Det islandske flagget ble offisielt i 1915.

Islands flagg

I følge Landnåmbok var nordmenn de første som bosatte seg på Island på siste del av 800- tallet. Når mine forfedre dro til Island er jeg ikke sikker på, min farmor, Sigridur, sa at vi stammet fra den kjente skalden Eigil Skaldagrimsson. Under ser vi bilde av Islands Skjaldamerkid.

Islands riksvåpen

Vi reiste til Island sommeren 1998 og startet turen i Reykjavik. I dag bor det om lag 119 000 mennesker, og er en av de minste hovedsteder i verden. Byens hovedgater heter Austurstræti, Bankastræti, og Laugavegur. En sjarmerende hovedstad.

Reykjavik

Vi tok lokalbuss rundt hele Island, med fire stopp der vi overnattet, så fortsatte vi med lokalbuss til vi hadde vært rundt hele øya. Første stopp var hos familie der vi var i to dager og ble vist rundt der min familie kom fra. Det var i Skagafjordområdet. Tredje dagen kjørte Hjalti oss helt til Myvatn.

Vi bodde først i Saudarkrokur


Island er en vulkansk øy, og på turen så vi mye lava. På første bildet under har jeg klatret opp på en liten ås av lava. Senere på turen passerte vi også den kjente lakseelva Laxaa.

Størknet lava

Laxaa

Hjalti som er historiker kunne det meste om Island, og han tok oss også med til Akureyri, Islands fjerde største by. Vi var der i juli, men like vel var det en god del snø i fjella ved byen. På bildet under ser vi byen i bakgrunnen.

Ved Akureyri

Island er også kjent for alle sine mektige fosser, og vi så flere av dem. Under ser vi Gudefossen. Her var det Lovsigemannen Torgrim kastet gudebildene da kristendommen skulle innføres på Island. Senere på turen så vi den kjente Gullfossen.

Ved Gudefoss

  Gullfoss

Da jeg så den første kokende kilden rett i bakken, syntes jeg det var svært spennende, jeg hadde kun sett det på bilder og film, og da vi senere på turen så den mest aktive geysiren, den berømte Strokkur, var det et syn. Den sprutet ca. hvert 5. minutt.

Kokende kilde

Strokkur

På slutten av turen besøkte vi Den blå lagune, og ikke minst spaserte vi på Thingvellir. Her ble det islandske parlamentet, Alltinget, stiftet i 930.

Den blå lagune
 
På Tingvellir

Vi så flere gamle, historiske kirker på Island, også nyere og staselige kirker som Hallgrimskirkja i Reykjavik, den stod ferdig i 1948. Rundturen på Island var full av opplevelser, til det kom at det var spesielt og se øya noen av mine forfedre kommer fra.  

Hallgrimskirkja

 
 
Jeg vil avslutte denne bloggen om Island med å fortelle at det islandske landslaget har nettopp kvalifisert seg for VM i fotball som går i Frankrike neste år. Et landslag som kommer fra en befolkning med kun 350 000 mennesker, i Oslo bor nesten dobbelt så mange. Da seieren var et faktum var folket elleville av begeistring. Statsministeren mente alle pubene burde holde åpent hele natten, men politiet sa stopp.  Landslaget blir kalt Erobrerne.

Erobrerne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar