søndag 17. september 2017

Kulturnatt i Oslo, del 2, september 2017

Som nevnt valgte vi å først besøk på Ringnes sitt museum med miniflasker. Jeg ble positivt overrasket, dette var en hobby som hadde utviklet seg til en stor samling som til slutt ble et museum. Lokalene over tre etasjer er på 1200 kvadratmeter utstilling, samt selskaps- og konferanselokaler.
Dette var ukjent for meg, derfor en stor overraskelse. Og vi hadde ikke sett alt enda.


Masse å se

Her var også utstilt ting som Ringnes hadde kjøpt på auksjoner. Blant annet et svært flott, lite veggteppe. Det er verdens mest tettknyttede teppe med flere millioner knuter i ren silke. Teppet er laget på ordre fra den kinesiske regjeringen. De som knyttet teppet var valgt ut blant Henan
provinsens 100 millioner innbyggere. 10 unge med de beste øynene laget teppet ved hjelp av mikroskop, og brukte 6 år på arbeidet. Teppet har vert utstilt i flere land i verden, før dette museet kjøpte det på en auksjon i Danmark i 2000. Pris ikke oppgitt. 

Et dyrt miniteppe

Vi så også flasker utformet som sjakkbrikker, og ved en trapp stod utstilt en liten statue av Marilyn. Vi husker henne med kjolen i vinden. Før vi gikk tok vi en liten pause i baren som er elegant innredet. Jeg valgte en cocktail som jeg syntes passet inn med interiøret ellers, en Cosmopolitan.
Den de alltid valgte i TV- serien: Sex and the city. Uten sammenligning for øvrig.

Flasker som sjakkbrikker

Marilyn Monroe

Cosmopolitan

På ene veggen ved baren hang et "bilde" av Ringnes formet som hans ansikt. Det er modellert av kunstneren Per Ung. Det hadde en fin innramming. Men nå skulle vi til gå til neste sted vi skulle besøke. Dette miniflaskemuseet er en av de store overraskelsene jeg har hatt på lenge. Jeg ante ikke at det var så stort og spesielt. Jeg vil anbefale et besøk her, men sjekk åpningstidene. Det er virkelig verd et besøk.

Ansiktet av Ringnes

Fra baren

På vei mot neste besøk på det som Oslo Klturnatt tilbød, kom vi forbi forberedelsene til Oslo Maraton som skulle holdes dagen etter. I går på lørdag var som kjent Oslo Maraton. Men Oslo Kulturnatt var fredag.

Forberedelser

Vi hadde bestemt oss for å gå til Ugla. Det er Aschehougs ganske nye bokbar som ligger ved Norges største forlag. Et litterært tyngdepunkt. Da vi kom inn, satt Øystein Vingaard Wolf og leste.

Første som leste

Ugla ble åpnet i 2016, bokbaren har 60 sitteplasser inne, samt 20 sitteplasser ute i en felles bakgård. Her kan en også kjøpe bøker.

Inne fra Ugla

Flere leste mens vi var der. Håvard Syvertsen, Lars Haga Raavland, og Øystein Sandsdalen. Det var også gitarspill som følge til tekster. Interessant å besøke dette stedet. Men vi skulle videre.

Forfatter i aksjon

Vårt tredje og siste besøk var på Victoria, først stod vi i kø ca. fem minutter før vi fikk slippe inn. Før var dette en gammel teatersal midt her på Karl Johan.

Victoria

Victoria har fra 2008 vært nasjonal jazzscene som har holdt til i lokalene. Det er plass til 300 personer. Her er også bar for de som vil ha et glass øl eller vin mens en hører jazz. Det er et elegant lokale med balkonger på sidene som om det var et teater.

Bar

Flott lokale

De beste av norske og utenlandske jazzartister har opptrådt her. Denne kvelden var det Svein Olav Herstad trio. Vi hørte på en stund, før vi gikk. Nå hadde vi vært på tre steder, jeg hadde ikke vært på noen av stedene før, alt var nytt for meg. Dette var altså Oslo Kulturnatt, for meg ble det tidlig kveld. Men jeg hadde fått med meg en smak av alle tilbudene. Jeg var svært fornøyd.

Avslutning med jazz

  




 

  

 


 

 


    



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar