fredag 29. september 2017

Reise i Indonesia del 1, september 2017

Leste nettopp at det er ventet utbrudd i en vulkan på Bali. Da tenkte jeg på reisen jeg var med på i Indonesia i april 2001.Først litt om Indonesia. Det er et land med 17 508 øyer, og ligger mellom Australia og det asiatiske fastlandet. Indonesia har rundt 237, 5 millioner innbyggere, og er dermed det fjerde mest folkerike land i verden.

Kart over Indonesia

Rundt 6000 av landets øyer er bebodde. De seks største og mest bebodde er: Sumatra, Java, Sulawesi, Bali, Kalimantan, og Vest- Papua. På 1300- 1600 tallet spredde islam seg til Indonesia, hinduismen måtte gi tapt, men ikke på Bali og Lombok. I 1949 overførte Nederland suvereniteten til det meste av Indonesia, og i 1950 ble Indonesia proklamert som en sentralisert republikk der Java egentlig fikk den dominerende innflytelse over øyrikets malay- befolkning og mange andre folkegrupper. Flagget ble tatt i bruk i 1945 da landet sa seg uavhengig av Nederland. Flagget er likt på Polens flagg, rødt og hvitt, men det indonesiske er mer kvadratisk.

Indonesias flagg
I Indonesia snakker folk sine lokale språk, men de fleste indonesere snakker Bahasa Indonesia, og det er undervisningsspråket i skolen. Over 13 % er analfabeter. Indonesia er republikk og ledes av en president og en visepresident. De kan sitte i to femårsperioder. Den første presidenten i landet var Sukarno i 1945. Men den nåværende president kom i 1914, han heter: Joco Widodo.

Joco Widodo

Widodo innsatt som president

Som nevnt dro vi på rundreise i Indonesia i 2001. Reisen dit var lang. Først til København, derfra med Singapore Airlens til Singapore. Der overnattet vi i to netter. Dermed hadde vi en ettermiddag og en hel dag i Singapore. Det hjalp på akklimatiseringen.

I Singapore

Så videre fly til hovedstaden i Indonesia, Djakarta. Ca. 13.15 lokal tid var vi framme og kjørte til hotell Hilton. Djakarta ligger på den nordvestlige delen av øya Java, og hovedstaden er største byen i Indonesia. Her er om lag 10 millioner innbyggere. Etter grunnleggelsen på 13 00- tallet ble det en viktig by for kongerike Sunda.

Fra Djakarta

Hotell Hilton

Om kvelden ble vi kjørt til restauranten Oasis som tidligere var hjemmet til en tidligere nederlandsk koloni millionær. Et flott sted. Her skulle vi på Ristaffel. Da vi ankom, ble vi damene møtt med en gul blomst som ble festet på oss. Vi satte oss på våre plasser ved langbordet, og da startet taffelet. En hel flokk med serveringsdamer kom inn med flere sorter ris, og rett etter rett.

Ristaffelet starter

Jeg talte ikke alle rettene, men det var mange, og stadig ble forskjellige typer ris budt fram av de yndige serveringsdamene. Under måltidet kom inn fem karer fra Batakk- folket som spilte og sang for oss. Det var en svært behagelig og fin tone på sangen deres. Da det hele var over og vi skulle gå, satt de tre mennene i gangen og spilte for oss, de satt der også da vi kom. Piken i grønt var den yngste deltageren på reisen.

Underholdningen ved bordet

Mer mat
Avskjedsmusikk

Neste morgen besøkte vi havnen Sunda Kelapa, det er den gamle kokoshavnen ved Silivongelven. Her lå båter som losset og lastet. Båtene skulle til de forskjellige øyene. Vi hadde privat tid her, det var et kapittel for seg å se på hvordan de jobbet. Båten som losset hadde lagt planker til lastebilen, så balanserte arbeiderne på dem opp med sekker, så ned etter flere. Det så ikke særlig trivelig ut i varmen.

I kokoshavnen

Lossing

Det var nederlenderne som på 1600- tallet forvandlet det lille handelsstedet til et mer moderne handelssentra. Fra havnen dro vi til det gamle nederlandske sentrum fra 1700- tallet. Bydelen Batava ble bygd opp med Amsterdam som forbilde. Da vi var der, var få kanaler igjen.  Videre dro vi til det moderne sentrum av Djakarta og så blant annet presidentpalasset. Her hadde også den første presidenten i Indonesia, Sukarno bodd. Akkurat da vi var der pågikk en liten demonstrasjon, men det var forbudt å ta bilder av den.

Presidentpalasset

Neste dag var skjærtorsdag da vi sjekket ut fra hotellet og fortsette reisen. Vi satte oss i bussen, men kjørte først bare et lite stykke utenfor Djakarta, der skulle vi til en park det var utstilt modeller av forskjellige typer hus fra Indonesia. Et fint område der også eksotiske fugler vandret rundt.

Hustype

Eksotisk fugl

Vi kjørte videre, i utkanten av den store millionbyen Djakarta så jeg også fattige strøk, der bodde folk i svært enkle omgivelser. Men palmene gjør det litt finere når en kjører forbi i buss. Det ble sagt at her levde folk på under 3 dollar pr dag. Turen gikk videre opp i høyden, der var vi innom en te
plantasje. Vi var helt oppe på Pun Chak- passet, 1500 m over havet. Her spiste vi lunsj, nydelig mat.

Fattig strøk
Oppe i Høyden
Vi kjørte til Bandung der vi tok inn på hotell Hyatt. Der ble vi mottatt med musikk, våtservietter og juice. Neste dag skulle vi se oss om i Bandung som har 3 millioner innbyggere og ligger som i en gryte omgitt av vulkaner. Først fikk vi beundre et flott tidligere kolonibygg, så opp i høyden der vi også kjørte gjennom en pinjeskog, men øverst skulle vi se en vulkan,

Fint kolonibygg
Ved vulkanen

Videre dro vi til en varm kilde der en kunne bade. Videre gjennom grønt grøderikt landskap med
teplantasjer. Så nedover dalen mot hotellet vi skulle spise lunsj. Her ble vi mottatt av hotelleieren som håndhilste på oss og ønsket velkommen, tjenere festet blomster på oss. Maten vi fikk servert var lekker og smakte nydelig.

Grøderikt landskap

Ved stedet vi spiste lunsj