onsdag 7. november 2018

Filmen mordene i Kongo, november 2018

I går var jeg på kino i Sandvika og så filmen: Mordene i Kongo. Filmen er regissert av Marius Holst f. 1965 i Oslo. Han studerte på International Film School i London. Han har regissert flere filmer, som eksempel Kongen av Bastøy. En film han blant annet i Lübeck fikk både hovedprisen og publi kumprisen for.

Regissøren
Marius Holst

Filmen handler om det som skjedde de to vennene Joshua French og Tjostolv Moland da de krysser grensen til Kongo. Da starter hendingene filmen handler om. Tjostolv Moland spilles av Tobias Santelmann. Han ble utdannet ved Statens Teaterskole, og har spilt i flere store roller. I 2012 spilte han i filmen Kon Tiki, og i 2015 i dramaserien Kampen om tungtvannet, for å nevne noe. Han spiller godt i rollen som Moland.

Tobias Santelmann

 Joshua French spilles av Aksel Henie som er kjent fra flere filmer der han har hatt store roller. Han er født i 1975 og vokst opp i Oslo. Han er utdannet ved Statens Teaterskoe. Han har spilt teaterroller, men mest kjent fra store filmroller. Kanskje best kjent fra rollen som Max Manus.

Aksel Henie


Kongosaken hadde jeg hørt om i media, og jeg hadde lest boken som moren til Joshua French skrev om hennes kamp for sønnen som satt fengslet i Kongo. Hun bodde der store deler av siste årene, og ble kjent for sin kamp. Hun ble beundret og vant respekt i Kongo for sitt store arbeid for sønnen. Jeg tenkte da jeg hadde lest boken at dette er en sjelden dame, en dame med store menneskelige ressurser. Boken het: En mors kamp.

Moren til French
På besøk i fengselet

Jeg var svært spent på filmen som starter med da de først krysser grensen til Kongo, og kjører motorsykkel. Senere kjører de bil, og da sjåføren ble drept, er dramaet i gang. Etter hvert blir de arrestert, og i den farselignende rettsaken ble de anklaget for svært alvorlige påstander. Det var drap, spionasje, ulovlig våpenbesittelse, og for å ha dannet et kriminelt forbund. De lever under svært dårlige fengselsforhold. Kongosaken ble en betent sak for de norske myndigheter og diplomatiet. Under bilder fra filmen.

Sammen med sjåføren

Fra filmen
I jungelen

 De to som spiller hovedrollene spiller meget godt. Aksel Henie som har største rollen spiller svært overbevisende. Han er en stjernespiller. Da Moland etter fire år blir funnet død på badet ved cella, blir Joshua dømt for å ha drept ham. Nettet snører seg rundt French. Imens jobber de norske myndighetene for å få French løslatt. I filmen er også moren involvert, hun som spiller henne er svært lik moren til Joshua. Den kvinnelige utsendingen fra Norge håper jeg ikke er så kynisk og lite menneskelig som hun framstilles i filmen. Henne likte jeg ikke. Men film er film. 17. mai i år ble endelig Joshua løslatt og sendt til Norge, etter 8 år i kongolesisk fengsel. Nå skriver han egen bok. Den skal jeg lese. De to det handler om er ikke A- 4- mennesker, de er mer eventyrere. Jeg anbefaler filmen. Det er litt av en historie.

Joshua French
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar