torsdag 1. november 2018

Reisen til Georgia og Armenia oktober 2018, del 9

Søndag morgen 21. oktober var det strålende solskinn i Tbilisi. Dette var vår siste dag i Georgia, og den hadde vi privat her i hovedstaden. Etter  å ha spist frokost, gikk jeg ut i den lille hagen og så på dekorasjonen av en vegg. Jeg slo lag med Jorunn og Maria, samt et par fra Sola. Vi skulle først besøke Katedralen.

Søndagsfrokost
Dekorasjonen
På vei opp bakkene
til Katedralen
Katedralen

Ved Katedralen var mye folk som skulle inn, og da jeg kom inn, så jeg fullt folk som tydelig ventet ærbødig på det jeg tenkte var selveste biskopen, for nå kom det prosesjoner med prester og andre geistlige i forskjellige presteskrud. De tok oppstilling, det var tydelig at biskopen kom nå.

Et fint kirkerom
Mye prester
Klar å ta imot sjefen

Biskopen måtte være en gammel mann, for han ble støttet inn av to prester. De satte ham i en stol som stod framme på gulvet. Da han satt klar, begynte de å ta av ham skrudet han hadde på, en prest stod andektig med et nytt skrud han skulle ha på under messen. Mens dette pågikk var det en mørk, dyp og vakker røst som sang. Jeg så ikke sangeren. Men nå måtte jeg gå, for jeg hadde avtalt tid med de andre. Ute på plassen ved Katedralen var fin utsikt nedover mot byen, nå spaserte vi nedover mot sentrum 

Biskopen er på plass

Utsikt fra kirkeplassen
 Fint med fontene 
nedenfor kirken
Klar for tur i byen

Vi spaserte med kurs for sentrum. Da så jeg bygget med det fine sopptaket ved elven. Jeg så også en fin bygård, og vi passerte en park der jeg tok foto av en spesiell statue.

Bygget med spesielt tak

Fin bygård
 
Statuen

 Vi var på vei til det kjente markedet, og da vi kom fram var det større enn jeg trodde. Her var mange boder, og mange hadde lagt varene på tepper rett ned på bakken. Her var masse å velge i av alt slag. Vi gikk langs rekkene og tittet på sakene. Lenger nedover var tilbud av malerier, tepper, skjerf og stort utvalg av smykker. Jeg kjøpte meg to smykker.

Fra markedet
Stort utvalg
Det ble to halssmykker

  Nå skilte vi lag, paret fra Sola hadde sine planer, vi tre damene ville rusle en tur ved elven. Vi fant  en liten uteservering, satte oss der og pratet i det fine været. Da vi betalte og fikk igjen veksle penger, kom de i små, søte skrin. Det var nytt for meg.

På utekafé
Her lå vekslepengene

Da vi gikk fra kafeen, så jeg rett nedenfor stod en mann og fisket med stang, ved siden av stod et stativ med bøker til salgs. Kafeen vi hadde vært på het Book Corner, da lurte jeg på om mannen var tilknyttet kafeen.

Fiskeren

Vi spaserte videre lands elven og kom forbi først to karer i det jeg tenkte var folkedrakter, litt videre passerte vi en brud, og til slutt en jeg tenkte var brudgommen som også var i en spesiell drakt. Men jeg visste ikke om dette var ekte, eller kun modeller.

To karer
Bruden
Brudgommen?

Vi gikk over en bro, så ned en undergang for å komme over til andre siden av gaten. Der så jeg et veggmaleri jeg måtte forevige. Så spaserte vi siste stykket til hotellet.

En bro ved elven
Veggmaleriet
På vei mot hotellet

Da vi kom til hotellet, satte vi oss ved et bord i bakhagen og pratet med noen andre som satt der. Da kom Gerd igjen fra klosteret hun hadde besøkt. Hun kjente en norsk abbedisse som besøkte dette klosteret nå, og hun hadde bedt henne med på stor lunsj der. Nå kom hun med brød fra klosteret som vi fikk smake. Vi lurte på om det var velsignet, og godt smakte det.

Prat ved bordet
Brødet fra klosteret

  Det var på tide og ordne seg til avskjedsmiddag som var litt tidlig, det var grunnet vi skulle reise til natten. Restauranten lå i gangavstand så vi spaserte dit. Restauranten lå fint til, vi hadde god utsikt fra bordet. Mange småretter stod på bordet, og vi fikk blant annet god kyllingsuppe. Desserten var frukt, og den kom kunstnerisk dandert på et fat. Et par kom inn og danset en georgiansk folkedans for oss.

Ved avskjedsmiddagen

Kunstferdig dessert

Folkedans

Tilbake på hotellet satte noen av oss og tok en drink som avslutning på turen vår i Georgia og Armenia. Jeg gikk en rask tur til resepsjonen og til min forbauselse stod der to nonner. De kom sammen med Gerd og satte seg sammen med oss. Den ene viste seg å være abbedissen som Gerd kjente, samt en abbedisse fra USA. De var koselige damer. Slik avsluttet vi kvelden på hotellet.

Nonnene
Avslutning på kvelden

Klokken 01. 30 kjørte vi til flyplassen i Tbilisi. Flyet var forsinket og da ble jeg litt nervøs, for vi hadde kun en time på oss til å skifte fly i Riga, men alt gikk greit. Vi lettet fra Tbilisi om natten og rakk godt flyet i Riga, vi landet på Gardermoen mandag morgen 22. oktober. Jeg gikk direkte for å hente bagasjen, og den kom rekordfort. Dermed så jeg ingen av de andre og fikk ikke tatt skikkelig farvel med noen av dem. Men jeg rasket på for å nå flytoget. Det ble en interessant tur til Georgia og Armenia. Vi hadde sett mye av begge landene, og hatt mange opplevelser. Jeg var fornøyd med turen.

Fin hjemreise
    
 Vi nærmer oss Gardermoen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar