tirsdag 20. november 2018

Om turen til Kenya november 2018, del 1

Grytidlig lørdag morgen 10. november stod fem av oss som skulle til Kenya klar på Gardermoen, vi tok først fly til Paris, der møtte vi sjette person i reisefølget som kom via Berlin. Starten på flyturen var klart vær og jeg så en måne som så vidt var voksende. Flyturen tok rundt to timer, og det var litt urolig luft. Da flyet fra Air France landet i Paris, var det så tjukk skodde at jeg så flyplassen først da vi var noen få meter over rullebanen.

På vei til Paris
Fra Charles de Gaulle
flyplass i Paris

I Paris var enorme køer foran passkontrollen, kø foran der bussen kjørte oss til en annen avdeling av flyplassen, og kø foran boarding. Utrolig mye folk som er på reise. Jeg så ut på det digre flyet fra Air Kenya og var litt skeptisk, men det viste seg å være helt ubegrunnet. Vi lettet kl. 11. 15. Da vi var i marsjhøyde, fikk vi servert lunsj. Jeg spiste blant annet kylling.

Reisekartet

Lunsj

Jeg fordrev tiden på flyet med blant annet å lese i boken av Asne Seiersted: To søstre. Den handler om de to somaliske søstrene som kom med sine foreldre fra Somalia da de var barn. De bodde her i Bærum med sin familie, men stakk av til Syria og gav seg i lag med IS- krigere. Interessant bok.
Men iblant kikket jeg ut og ned på landskapet vi fløy over i strålende vær, og fulgte med på flykartet.
Særlig var det flott å se ned på elven som snodde seg gjennom et gult ørkenlandskap.

Strålende flyvær, her
ser vi ørkenlandskap

Flyruten

Før vi landet fikk vi også servert Afternoon- te. Det ble mange timer i flyet, vi fikk også med oss solnedgangen. Klokken 20. 50 lokal tid landet vi i Nairobi. Vi hadde satt fram klokken to timer. På flyplassen ble vi hentet med bil fra hotellet, transport var bestilt på forhånd. Vi var i Kenya.

Solnedgang før
vi landet

Vi var i Kenya

Vi kjørte ca. en halv time, så var vi framme på hotell Mövenpick inne i byen. Her skulle vi i første omgang bo i to netter. Dette er et meget fint hotell, jeg fikk et rom i 12. etasje og ble svært fornøyd da jeg kom inn på rommet.

Fint rom

Nå var jeg kommet til Kenya som er en republikk ved ekvator i Øst- Afrika. Mye av landet var britisk koloni fram til 1963. Den gangen het landet Britisk Øst- Afrika. Nå var vi klar for å se en del av Kenya. Vi hadde et spennende program foran oss. Vi avsluttet dagen i 15. etasje i baren der, men alle ville tidlig til sengs, for vi var trette etter den lange reisen. Det gjaldt å være opplagt neste morgen.