torsdag 29. november 2018

Reisen til Kenya november 2018, del 10

Også torsdag 15. november skinte solen over Nairobi. Vi hadde avtalt frokost kl. 09.30, alle skulle sove frampå etter dagene med safari. Jeg leste i boken jeg hadde med, og studerte kunsten på rommet. Det var et arbeide i brunt tre. Kunst var det også på badet, på veggen over badekaret.

Kunst på rommet
Og på badet

Etter frokosten ble det foreslått at vi skulle sitte litt ute ved bassenget og planlegge dagen. Mens vi satt der ble plutselig kelnerne opptatt ved bordet vi satt. Til slutt kom en av dem med champagne som ble åpnet og skjenket i glassene. Nå ble det gratulasjoner og gaver. Jeg hadde nemlig bursdag, og som vanlig siste årene trakk jeg ifra, jeg ble med andre ord et år yngre.

Kelnere vimset rundt oss
Så kom champagne
Stor overraskelse
En hyggelig stund

Planen i dag var å besøke Nasjonalmuseet i Nairobi. Da alt var klart, gikk vi til resepsjonen, og jeg ventet mens to biler med sjåfør ble bestilt fra hotellet. Resepsjonen syntes jeg var svært stilig, innred ningen var spesiell, og noen av bordene hadde fot av digre trestammer.

Biler bestilles
Fin innredning
Spesiell bordfot


Tre av oss dro først og vi kom til Nasjonalmuseet i Nairobi. Sjåføren parkerte og skulle vente på oss.Vi kjøpte billetter og gikk inn. Det er en fin bygning. og pent tillaget rundt.

Inne på området
Fra Nasjonalmuseet
Fint ved bygget

Vi gikk inn og rundt fra rom til rom, både i første og andre etasje. Selvsagt hadde de også lagt vekt på det rike dyrelivet de har i Kenya, dyrene har ofte vært hovedgrunnen til at turister kommer til Kenya. Det var i alle fall vår hovedgrunn.

Viktig med villdyrene
Big Five
Dyrehoder på veggen


Innredningen var også kunstnerisk, og jeg så forskjellig typer kunst som malerier. Men en kriger, eller "statuen"av en innfødt i full mundur så jeg også.

Fin innredning
Fra et rom
En innfødt

Som nevnt var malerier utstilt, og forskjellig annen kunst. Et sted kunne man gå ut og se ned på statuen av en elefant. Det var interessant å gå rundt og se på samlingene og få innsikt i Kenyas historie.

Et av maleriene
Annen kunst
Utsikt ned til elefanten

Da vi kom ut, satte vi oss på en kafé i området og ventet på at de som kom sist fikk gå runden i museet. Så var det forslag om å besøke slangehuset som lå rett ved museet. Motstrebende ble jeg med. Jeg hater slike krypdyr, jeg synes de er ekle. Men på veien ned til huset passerte vi noen skilpadder i en innhengning. De blir noe helt annet. Inne så jeg også den farligste slangen, Pyton.

Skilpadder

Pyton
    
Så kom en mann bærende på en slange, den som ville kunne få bære den rundt halsen. Jeg grøsset og sa de måtte ikke komme i nærheten av meg. Til min skrekk poserte Binni med slangen rundt halsen.

Se på dette

En botanisk hage lå litt nedenfor, vi spaserte litt i den, så var det trapp ned mot jungeldelen, men dit gikk vi ikke. Trappene der så stilige ut med farget stein eller flis.

Stilige trapper
Stoppet ved jungeldelen
Fine planter

Nå kjørte vi tilbake til hotellet. Noen dro på shopping i nærheten av hotellet. Jeg brukte for det meste US dollar, det gikk oftest greit. Myntenheten i Kenya er kenyanske shilling KES. Men nå slappet jeg av og roet ned på hotellet. Middag skulle vi spise på et fint hotell som het Kempinski, på restauranten Lucca. Da tiden var inne dro vi dit. De hadde sagt de kunne servere femretters med vinpakke som passet til, men da vi skulle bestille ble det vanskelig. Jeg tenkte det kanskje hadde det bare i helgen, nå var det torsdag og hverdag. Vi ble enige om at treretters middag var greit.

Hotellet der vi spiste

På restauranten Lucca

Da vi hadde spist og var ferdig med desserten, kom plutselig servitører syngende og bar på et kakestykke med fyrverkeri. Det var svært uventet, men hyggelig. På tallerkenen var fint skrevet med sjokoladefarget skrift. Det ble en svært hyggelig avslutning på fødselsdagen. 

Desserten
Servitørene
Kakestykket, og fin
hilsen på tallerkenen
En svært hyggelig
kveld

 Fortsettelse.


  






   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar