onsdag 21. november 2018

Reisen til Kenya 2018, del 2

Jeg våknet opp i Afrika, det var min første morgen i Nairobi, søndag morgen. Jeg tok heisen ned til andre etasje, og kom inn i et stort, stilig frokostrom. Der var mye godt å velge i også av brød. Etterpå tok jeg en svipp ut til bassengområdet, samt kikket på den fine resepsjonen.

Fra frokostrommet
Fra bassengområdet
Stilig resepsjon

Denne søndagen skulle vi blant annet på rundtur i Nairobi som er Kenyas hovedstad. Det er en stor by med rundt 3 millioner innbyggere, regner man med nærområdene er det opp mot 5- 6 millioner. Byen ligger på den sørlige delen av høglandet på ca. 1800 m. Her er et behagelig klima, men kan være kaldt om natten. Byen har vokst raskt, men har få historiske bygg. Navnet Nairobi kommer fra masaiene sitt ord for kaldt vann. Byen ligger mellom havet og Victoriasjøen, så hit kom i starten både kjøpmenn og statssekretærer med familier. Nairobi ble et sted for handel og administrasjon. Nå leide vi bil fra hotellet og kjørte først en runde i den gamle bydelen som hadde en del slum, så i nyere del.

Fra Nairobi

Gate

Fra Senatet
Tårnet
Spesielt bygg

Få historiske bygg

Nairobi ble grunnlagt i 1899 som depot for jernbanearbeidere, for da var jernbanen fra havnebyen   Mombasa til Ugandas hovedstad Kampala bygd helt hit til Nairobi. Sjåføren stoppet ved et utsiktssted der vi hadde utsikt til deler av byen. Der var mange blomstrende trær, samt blomster, over oss sirklet store, svarte fugler. Her tok vi også gruppebilde.

Blomstrende trær
Fin utsikt
Reisegruppen
Fine blomster

Neste på programmet var sjiraffsenteret som lå nær byen. Da vi nærmet oss, så vi aper med unger på ryggen som for ruslende i veikanten. Bilen ble parkert, vi gikk siste stykke, kjøpte billetter, så inn på området der minst fire sjiraffer stod ved gjerdet og ble matet. Vi fikk noen små biter av mat vi kunne gi sjiraffene.

Apene i veikanten
Sjiraffene blir matet
De liker maten
De har nesten svart tunge
Artig å mate sjiraffer

Plutselig startet to villsvin å løpe, da løp sjiraffene med, og det gikk en liten stund før vaktene fikk lokket dem tilbake med å riste bøttene med mat. Til slutt kom de, dermed var det flere som fikk matet dem.

Sjiraffene løp
Men kom tilbake

Rett ved var et hus der det var et lite museum som fortalte om sjiraffene, der kunne man også stå på verandaen og mate sjiraffene som nådde høyt opp med de lange halsene sine.

Kunne mates fra verandaen

Fra museet

Fra denne verandaen så man også bort til det helt spesielle hotellet jeg synes så ut som det var tatt ut fra en eventyrbok. Hotell Giraff Manor. Det er knalldyrt å bo der, og i sesongen opp til 1-2 års ventetid. Hotellet var før en herskapelig herregård fra 1932. Ekteparet som bodde der, opplevde at sjiraffene i området kom og stakk hodene inn i rommene og håpet på en godbit. Paret omgjorde huset til et lite hotell med 10 rom. Pengene de tjente skulle gå til et avlsprogram for Rothschild- giraffene. De oppdaget at denne sjirafftypen var nesten utryddet av jegere. Dermed ble huset deres et eksklusivt hotell, svært dyrt, men så kan gjestene sitte på sine rom og mate sjiraffene fra romvinduet.

Eventyrhotellet

På vei bort fra sjiraffsenteret så vi villsvin beite i veikanten. Nå var vi på vei til en berømt restaurant for å spise lunsj, men det må jeg komme tilbake til i morgendagens blogg.