mandag 26. november 2018

Turen til Kenya, november 2018, del 7

Guiden valgte lunsjstedet som var ved et enslig tre på savannen, her var god utsikt, gresset der var ikke særlig høyt, så vi ville se hvis noe dyr nærmet seg. Bilen ble parkert og lunsjkurver delt ut. Jeg satt på et dekke under treet, i lunsjpakkene var mye godt å forsyne seg av.

Bilen parkert
Guiden ordner opp
Godt med lunsj

Jeg gikk en liten tur i nærheten, men ikke mange meterne unna, man skal være forsiktig i tilfelle det kan dukke opp ville dyr. Men guiden hadde valgt ut stedet med omhu, han var en dyktig og ansvarlig person. Jeg fikk bilde ute på savannen. Nå er jeg ute i villmarken i Masai Mara, tenkte jeg og så meg rundt.

Ute på savannen

Lunsjen er over

Safarien fortsatte og nå passerte vi noen storker som stod i kanten av en vannkilde. Så plutselig kjørte guiden forsiktig bort mot noen busker og stoppet. Da så vi hva som lå i skyggen. Vi så en hanløve som døste i der. Vi så vår første hanløve på safarien. De andre løvene vi hadde sett var hunner. Men denne hadde en prektig man ved halsen. Helt stille betraktet vi savannens konge. Jeg satt med åpent vindu kun noen meter fra løven. Det var spennende.

Storkene
Hanløven
Vi fortsatte, nå så jeg en liten fugl som gikk i ett med savannen, men guidens skarpe øyne så den. Han fortalte at den lille fuglen kunne bygge reir som var opptil 50 kg tunge. Han sa også at skulle vi komme forbi et slikt reir videre på turen, skulle han vise oss det. Oppe i trekronene satt også fugler, noen av dem var gribber.

Gribber?

Litt etter svinget vi inn mot noen busker igjen. Guiden hadde stoppet bilen og kikret litt, så denne svingen inn til buskene. Han var et unikum til å finne dyr. Der lå en gepard og slappet av. Geparden er regnet som verdens raskeste pattedyr på land. Den kan i løpet av tre sprang akselerere fra 0 til 80 km/t., og kan oppnå 110 km/t, men nå lå den og døste, den hadde ikke planer om å vise oss hvor rask den var. Et vakkert dyr.

Gepard

Mange steder på savannen så jeg termitt- tuer, men nå kom vi forbi den største jeg hadde sett, den var diger. Men nå pekte guiden ut et tre han sa ble kalt "pølsetre". Det er fordi rankene som henger ned minner om slanke pølser. I slike trær liker leopardene å ligge, for da kan de henge halen ned, og det så ut som de andre "pølsene". Men vi så ingen leopard.

Stor termitt- tue
"Pølsetre"
Rankene som henger ned

Så svinget vi inn til et buskas igjen. Der lå en annen staselig hanløve, den andre vi hadde sett til nå. Den så fredelig ut, men vi satt klar i bilen, og guiden hadde kjørt derfra dersom den ble sint og følte seg truet. Vi stod der litt og betraktet den.

Andre hanløven

Men så oppdaget vi en løve til inne i buskaset, den lå og slappet av, det så ut for å være en hunløve som tok en lur mens den andre lå på vakt.

En til inne i skyggen

Vi spurte guiden om her ikke var aper. Det var her, sa han, men han måtte da kjøre bort til en tre klynge et stykke borte. Der så vi en bitte liten unge som satt på marken og spiste, så gikk den. Men alle de andre apene gjemte seg inne i trekronen så vi bare skimtet dem.

Den lille ungen
De andre gjemte seg,
mange inne i treet

Nå satte vi kursen tilbake til hotellcampen. Et av de siste dyrene jeg så var en søt liten antilopeunge, den var helt alene, og jeg lurte på om den var kommet bort fra flokken. Kom hyener eller løver for eksempel ble stakkaren en liten forrett.

Den søte, lille stakkaren

Vi svinget inn på parkeringsplassen, takket guiden for dagens safari og gikk til våre hytter. Jeg satt en liten stund på terrassen utenfor hytten og hørte på flodhestene og så på utsikten.

På min terrasse
Glimt av elven
mellom buskene

Inne var sengen gjort klar for natten med myggnett. Lommelykten lå klar på nattbordet. Jeg studerte lampefoten på lampen som stod på gulvet. Men nå måtte jeg gå til middag på hotellet.

Sengen klar
Spesiell lampe

Det var lamper som lyste opp mellom trærne og jeg så vakter som var på runder for å sjekke området. I restauranten satte vi oss ved vårt bord og det ble middag.

Vi avrundet kvelden ganske tidlig, for neste morgen skulle vi møte tidlig, vi skulle på morgensafari før frokost. Men det ble en drink i baren før vi gikk til våre hytter. Lyset tok de kl. 24.00 så da gjaldt det å ligge i sengen. Brikken min drink stod på tok jeg med. Den har jeg blant minnene som skal i albumet om turen.